Chodzi o zmiany treści komunikatów ostrzegawczych przy reklamie leków. Opublikowano projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniające rozporządzenie dotyczące reklamy produktów leczniczych. Projekt opublikowało Rządowe Centrum Legislacji w dniu 5 kwietnia 2022 r.
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych dotyczy m.in. zmiany treści komunikatów ostrzegawczych. Dotychczas w reklamch leków można było usłyszeć regułkę. „– Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu.”
Teraz ministerstwo zdrowia podkreśla: „obecne ostrzeżenie nie wykazuje potencjału do budowania pożądanych postaw u odbiorców służących bezpieczeństwu stosowania produktów leczniczych zgodnie z ulotką. Powyższa sytuacja wpływa niekorzystnie na odbiorcę przekazu reklamowego, bardzo słabo reagującego na odczytane ostrzeżenie, co w konsekwencji może wpływać na nierozsądną i nieodpowiedzialną konsumpcję leków” – uzasadniono w ministerialnym projekcie, proponując trzy inne wersje komunikatów:
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”,
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”,
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.
Według ministerstwa zdrowia „proponowane ostrzeżenia spowodują u odbiorcy pożądany nawyk konieczności zapoznawania się z ulotką informacyjną dołączoną do opakowania, która zawiera informacje dotyczące bezpiecznego dawkowania, stosowania zgodnie ze wskazaniami oraz z wszelkimi przeciwwskazaniami do stosowania produktu leczniczego”.
– Wprowadzenie ostrzeżenia w różniących się wersjach, lecz z zachowaniem głównego przekazu, zwróci uwagę na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz. Odbiorca reklamy – jak było dotychczas, z jedną wersją ostrzeżenia – mógł ignorować tę treść, gdyż słyszał lub czytał takie ostrzeżenie wielokrotnie – podkreślono w projekcie rozporządzenia.
Projekt dotychczas został skonsultowany z 8 organizacjami: Polski Związek Głuchych; Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych; Stowarzyszenie Tłumaczy Polskiego Języka Migowego; Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego; Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych „INFARMA”; Izba Gospodarcza „Farmacja Polska”; Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED; Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty” „PASMI”.
Uwagi do projektu można zgłaszać za pośrednictwem platformy ePUAP albo wysyłając je na adres gif@gif.gov.pl. Dotyczy to tych, którzy otrzymali pismo w tej sprawie – mają 30 dni na odpowiedź.
Dokument: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych:
Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych – legislacja.rcl.gov.pl
Suplementy na raka? Nie dajcie się nabrać!
Sprzedaż leków bez recepty i suplementów diety: wzrost o 4% w czasach pandemii