„Zdrowie Polaków po pandemii. Co możemy zrobić razem” – to tytuł raportu przygotowanego przez Pracodawców Medycyny Prywatnej oraz firmę doradczą Deloitte. Autorzy raportu wskazują, że pandemia Covid-19 jest jednym z największych wyzwań ostatnich dziesięcioleci, jest także jednym z największych problemów związanych z ochroną zdrowia w Polsce. W raporcie prezentują możliwości współpracy sektora prywatnego oraz publicznego w obliczu wyzwań systemowych, stawiają również diagnozę w jakim kierunku powinien rozwijać się system ochrony zdrowia mając na uwadze i stawiając w centrum potrzeby pacjenta.
Raport przedstawia wizję ochrony zdrowia, omawia kluczowe zadania stojące przed systemem ochrony zdrowia właśnie z punktu widzenia interesu pacjenta. Autorzy raportu przedstawiają również konkretne przykłady, dobre praktyki, których wdrożenie może usprawnić system opieki zdrowotnej w Polsce np. poprzez współpracę sektora prywatnego i publicznego.
Pierwszy raz tak wiele zależy od skoordynowanej współpracy wszystkich uczestników systemu ochrony zdrowia. Pandemia COVID-19 z całą mocą udowadnia, że są sytuacje i obszary, w których nie możemy dzielić pacjentów na tych publicznych i prywatnych. Wszyscy świadczeniodawcy funkcjonujący na rynku zdrowotnym muszą też sprostać tym samym wyzwaniom, jak chociażby braki kadrowe czy rosnące koszty działalności. Na to nakłada się zjawisko „długu zdrowotnego”, który już teraz musimy zacząć spłacać. Prywatny sektor ochrony zdrowia jest gotowy włączać się w misję publiczną wszędzie tam, gdzie jest taka potrzeba. Mamy wiedzę, doświadczenie i zasoby, które pozwalają nam być realnym wsparciem dla sektora publicznego – mówi Anna Rulkiewicz, Prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej.
Ostatni rok walki z pandemią koronawirusa przyniósł doświadczenia związane z koniecznością zmian organizacyjnych w ochronie zdrowia w Polsce. Pandemia pokazała, że współpraca w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego może przynieść wymierne korzyści z punktu widzenia pacjentów, rozwoju kadr medycznych czy wykorzystania technologii telemedycznych. Ale autorzy raportu podkreślają, że właśnie pacjenci, ich zdrowie, ich potrzeby, wyniki leczenia, jakość opieki medycznej – są najważniejsze i tworzone rozwiązania w systemie ochrony zdrowia zawsze powinny stawiać pacjentów w centrum uwagi.
Raport „Zdrowie Polaków po pandemii. Co możemy zrobić razem.” zawiera propozycje zmian, kierunków rozwoju sektora ochrony zdrowia w Polsce. Raport prezentuje listę – 7 propozycji zmian w systemie ochrony zdrowia. Autorzy raportu wskazują, że wdrożenie proponowanych mogłoby poprawić jakość i efektywność systemu. Rekomendowane działania to:
-
Organizacja systemu skoncentrowanego na pacjencie oraz stworzenie długookresowej strategii działania systemu ochrony zdrowia, uwzględniającej zmiany demograficzne, społeczne i ekonomiczne.
-
Wprowadzenie modelu opieki zdrowotnej opartego na wartości.
-
Stworzenie mechanizmów oceny, które będą bodźcem do poprawy jakości świadczeń i zwiększania innowacyjności świadczeniodawców.
-
Wykorzystanie doświadczenia sektora prywatnego w obszarze organizacji opieki, od profilaktyki, poprzez procedury diagnostyczno-terapeutyczne, po wdrażanie nowych rozwiązań opieki zdalnej i telemedycyny, jak również w zakresie zarządzania pracą personelu medycznego, w tym opieki skoncentrowanej na pacjencie.
-
Wykorzystanie zasobów systemu prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
-
Racjonalizacja systemu opieki, w tym zwiększenie roli i znaczenia lecznictwa otwartego.
-
Inwestycje w zdrowie publiczne i innowacyjne technologie.
Sformułowane zostały 2 dodatkowe propozycje, które obejmują optymalne wykorzystanie czasu pracy i kompetencji personelu oraz stały rozwój kadr i technologii.
Raport zawiera również tło obecnych warunków funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Rekomendacje Pracodawców Medycyny Prywatnej oraz ekspertów Deloitte osadzone zostały w konkretnych danych statystycznych przedstawionych na wykresach m.in. o:
-
dostępności świadczeń w Polsce

-
wydatkach na ochronę zdrowia w Polsce w 2019 roku

-
średni czas oczekiwania na realizację świadczeń medycznych w kwietniu i maju 2018 roku

-
najczęściej wybierane obszary prywatnych świadczeń medycznych w Polsce

-
główne powody korzystania z usług prywatnej ochrony zdrowia w Polsce

-
liczbę lekarzy na 1000 mieszkańców w krajach OECD w 2017 roku

-
liczbę lekarzy na 1000 mieszkańców w wybranych krajach w latach 2000-2018

-
udział lekarzy w wieku 55 lat lub więcej w krajach OECD w całkowitej liczbie lekarzy

-
udział grup wiekowych lekarzy w ogólnej liczbie lekarzy w Polsce w latach 2005-2018

-
liczbę pielęgniarek na 1000 mieszkańców w wybranych krajach w 2017 r.

w wybranych krajach w 2017 r.
-
średni wiek pielęgniarek i położnych w Polsce w latach 2008–2019

w Polsce w latach 2008–2019
-
limit miejsc na studiach lekarskich w podziale na tryb i język, lata akademickie 2015/2016 i 2020/2021

w podziale na tryb i język,
lata akademickie 2015/2016 i 2020/2021
-
pokazuje gdzie w systemie ochrony zdrowia jest pacjent

Pracodawcy Medycyny Prywatnej zrzeszają prywatnych świadczeniodawców usług medycznych, wśród których znajdują się liderzy rynku pracowniczych programów zdrowotnych, spółki giełdowe oraz lokalni pracodawcy ochrony zdrowia, stanowiący ważne ogniwo w systemie zdrowia publicznego. Pracodawcy Medycyny Prywatnej są częścią działających od 1989 roku Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentujących 10 tysięcy firm, zatrudniających około 5 milionów pracowników.