Gdyby Polacy mogli wybierać, którą szczepionkę otrzymają, to 43,2 proc. skorzystałoby z preparatu firmy Pfizer, 26,8 proc. z Moderny, a 20,1 proc. z niedostępnej jeszcze szczepionki opracowanej przez firmę Johnson&Johnson. Szczepionkę Astra Zeneca przyjęłoby 8,3 proc. uczestników sondażu, rosyjską Sputnik V – 3,6 proc., a chińską CoronaVac 2,8 proc. Szczepionkę obojętnie którego producenta przyjęłoby 9,7 proc. ankietowanych.
Najnowszy sondaż Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat® przeprowadzono od 18 do 19 marca 2021 roku metodą CAWI na grupie 1067 Polaków, reprezentatywnej pod względem płci i wieku. CBR BioStat® monitoruje wpływ pandemii SARS-CoV-2 na życie Polaków od marca ubiegłego roku.
Polacy chcą mieć możliwość wyboru szczepionki
61,3 proc. Polaków chce mieć możliwość wyboru szczepionki na COVID-19 w zależności od jej producenta. To mniej niż w lutym 2021 r., kiedy wybór chciało mieć 74,4 proc. ankietowanych. W marcowym sondażu 24,6 proc. respondentów przyznało ponadto, że nie chce się szczepić, a dalszych 14,1 proc. uznało, że jest im to obojętne. Wyraźnie częściej niechęć wobec szczepienia wyrażają kobiety (29,5 proc.) niż mężczyźni (19,6 proc.). Z kolei mężczyźni częściej nie przykładają wagi do producenta szczepionki (17,3 proc.) niż kobiety (11,0 proc.).
Większość Polaków chce zamknięcia Kościołów
Respondenci zostali zapytani o to, które z wymienionych punktów powinny zostać zamknięte ze względu na pogarszającą się sytuację epidemiczną. Aż 6 na 10 ankietowanych jest zdania, że całkowicie zamknięte powinny zostać Kościoły oraz miejsca kultu. 1/3 badanych Polaków wskazała na konieczność zamknięcia sklepów meblowych, a ponad 1/4 – salonów fryzjerskich i kosmetycznych oraz księgarni i punktów prasowych. Respondenci najrzadziej wskazywali na konieczność zamknięcia banków, pozytywnie w tej kwestii wypowiedział się zaledwie co szósty ankietowany. W porównaniu do wyników badania przeprowadzonego w lutym br. zdecydowanie wzrósł odsetek wskazań na konieczność zamknięcia Kościołów i miejsc kultu – z 41,5 proc. do 60,8 proc.
Polacy przeciwni zamknięciu hoteli i restauracji
Niemal 2/3 respondentów nie uważa za słuszne zamknięcie, po 20 marca b.r., hoteli, z kolei utrzymanie zamknięcia restauracji, pubów i kawiarni negatywnie ocenia 6 na 10 badanych. Więcej niż połowa ankietowanych uznała za niesłuszne zamknięcie galerii handlowych, instytucji kultury, obiektów sportowych oraz powrót do nauczania zdalnego dzieci uczących się w klasach 1-3 szkół podstawowych.
Większość obywateli przeciwna lockdownowi
Wprowadzenie lockdownu na terenie całej Polski popiera w sumie 41 proc. Polaków, a przeciwnych jest 59 proc. Poparcie częściej wyrażają mężczyźni (co drugi), niż kobiety (co trzecia). Im starsi respondenci, tym liczniej popierają całkowite zamknięcie kraju jako sposób walki z pandemią. Za lockdownem jest niemal dwie trzecie osób w wieku powyżej 55 lat, 51,6 proc. w wieku od 45 do 54 lat, ale tylko 19,4 proc. w wieku od 18 do 24 lat. W najmłodszej grupie wiekowej najsilniejszy jest też sprzeciw – 80,6 proc. wskazań.
Większość Polaków nie zamierza przestrzegać w czasie świąt obostrzeń
Podczas zbliżających się świat wielkanocnych więcej niż 1/3 ankietowanych zamierza przestrzegać obostrzeń i ograniczyć spotkania rodzinne i wyjazdy, z czego odsetek wskazań wzrastał znacząco wraz z wiekiem badanych – od 23,6 proc. w przypadku najmłodszej grupy wiekowej do 51,1 proc. wśród badanych z najstarszej grupy. Odsetek respondentów, którzy zamierzają przestrzegać obostrzeń wzrósł w porównaniu do wyniku uzyskanego w badaniu przeprowadzonym w dniach 09-10.03.2021 r., gdzie ograniczenie spotkań rodzinnych i wyjazdów w okresie zbliżających się świąt zadeklarowało 28,8 proc. ankietowanych Polaków. Warto jednak zauważyć, iż również ponad 1/3 badanych planuje spotkać się z bliskimi bez względu na wprowadzone obostrzenia, odsetek wskazań malał z kolei wraz z wiekiem badanych. 1/4 respondentów zadeklarowała pozostanie w domu na święta, jest to wynik niższy o 4,1 pp. względem poprzedniej edycji badania.
Zdecydowana większość zakłada maseczki
W okresie gwałtownie rosnącej liczby zachorowań na COVID-19 zapytano Polaków o to czy noszą obowiązkowe maseczki w miejscach publicznych. 3,4 proc. ankietowanych przyznało, że nie nosi lub zakłada maseczki chroniące usta i nos jedynie w wyjątkowych okolicznościach, kolejnych 3,7 proc. raczej odsłania nos lub usta, zaś 20,7 proc. przeważnie nosi maseczki, lecz sporadycznie ich nie zakłada. Zdecydowaną deklarację zakładania maseczek osłaniających usta i nos, w każdych okolicznościach, potwierdziło 72,3 proc. uczestników sondażu.
Zapytani o sposób noszenia maski w przestrzeni publicznej Polacy wskazują najczęściej, że szczelnie zakrywają nos i usta (64,9 proc.). Co piąty respondent luźno zakrywa nos i usta, co dziesiąty przyznaje, iż pozostawia odsłonięty nos. Do zwyczaju osuwania maseczki na brodę lub noszenia w kieszeni zamiast na twarzy przyznaje się 2 proc. pytanych, natomiast 2,2 proc. nie nosi wcale.
Im starsi respondenci, tym częściej dbają o szczelne przyleganie maseczki do twarzy. Młodzi Polacy (w wieku od 18 do 24 lat 19,4 proc.) z kolei najczęściej pozostawiają odsłonięty nos.
Coraz mniej osób nie nosi maseczek
Maseczki płócienne wielowarstwowe lub z wkładem w połowie marca nosi 45,8 proc. Polaków, natomiast jednorazowe „chirurgiczne” 44,7 proc., a z filtrem klasy FFP2 i FFP3 – 7,3 proc. ankietowanych. W lutym, kiedy rząd wprowadził obowiązek noszenia maseczek przylegających do twarzy, zakazując równocześnie używania przyłbic oraz elementów odzieży, Polacy deklarowali zamiar noszenia przede wszystkim jednorazowych maseczek „chirurgicznych” (41,14 proc.) oraz płóciennych (38,7 proc.). o 5,5 punktu procentowego wyższa była liczba respondentów, którzy chcieli używać masek z filtrem FFP2 i FFP3. Mniejszy od zapowiadanego okazuje się również odsetek osób, które maseczek nie noszą – zamiaru takie nie miało 7,0 proc. uczestników sondażu w lutym, natomiast w marcu nie nosi maseczek wcale 2,2 proc. Polaków.
Sondaż „Opinie Polaków podczas pandemii SARS-CoV-2” przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® w dniach od 18 do 19 marca 2021 roku. Badanie zrealizowano metodą CAWI na grupie 1067 Polaków, reprezentatywnej ze względu na płeć i wiek. To kolejny sondaż z cyklu badań opinii Polaków, jakie prowadzi BioStat® podczas epidemii koronawirusa.