Bartłomiej Chmielowiec: Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych na ten temat zdarzeń niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. Poprawę bezpieczeństwa pacjenta uznaję za jedno z kluczowych wyzwań. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowaliśmy 374 zgłoszenia.
Od stycznia 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Mimo trwających prac legislacyjnych nad projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, Rzecznik podjął decyzję o wykorzystaniu dostępnych narzędzi i rozpoczęciu działań, poprawiających bezpieczeństwo pacjentów. Prace nad systemem rejestrowania trwały od 2021 r.
Zgłoszone zdarzenia niepożądane | Liczba |
Kliniczne | 320 |
Pozostałe | 37 |
Organizacyjne | 17 |
Suma | 374 |
Zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych. Następną kategorię stanowią zdarzenia „pozostałe”, np. upadek, czy samowolne oddalenie się pacjenta. Najmniej dotychczas zarejestrowaliśmy zdarzeń organizacyjnych, związanych np. z niedostateczną obsadą kadrową czy błędami lub brakami w dokumentacji.
Zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi ich analizę, zdefiniowanie aktualnych problemów, w związku z czym wesprze wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych. Zgłoszenia są również analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są przez Rzecznika odpowiednie działania.
Raportowanie i analiza danych, dotyczących zdarzeń niepożądanych to jeden z najistotniejszych kroków w kierunku poprawy bezpieczeństwa pacjenta, zarówno w skali systemowej, jak i w bieżącym zarządzaniu podmiotami leczniczymi. To podstawa do identyfikowania obszarów problemowych i wdrażania działań niwelujących zagrożenia dla pacjentów.
Rekompensata za działania niepożądane po szczepieniu. Komu przysługuje?
Fundusz Kompensacyjny. Ile osób wystąpiło do Rzecznika Praw Pacjenta o kompensatę?
Źródło: RPP