Naukowcy z Uniwersytetu Columbia i Yale dokonali przełomowego odkrycia, które zmienia dotychczasowe rozumienie amnezji dziecięcej. Okazuje się, że wspomnienia z pierwszych dwóch lat życia mogą być przechowywane w mózgu, ale nie jesteśmy w stanie ich przywołać w późniejszym życiu. To odkrycie stawia w opozycji do wcześniejszych teorii, które sugerowały, że w okresie niemowlęcym brak jest zdolności do tworzenia trwałych wspomnień z powodu niewykształconego jeszcze hipokampu – obszaru mózgu odpowiedzialnego za pamięć.
Badania przeprowadzone przez zespół kierowany przez dr. Tristana Yatesa z Uniwersytetu Columbia, opublikowane w marcu br. w prestiżowym czasopiśmie „Science”, rzucają nowe światło na tę kwestię. Zespół badał aktywność hipokampu u niemowląt w wieku od czterech miesięcy do dwóch lat, korzystając z zaawansowanej technologii obrazowania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Dzieci były pokazywane różnorodne obrazy, a następnie testowano, czy rozpoznały wcześniej widziane zdjęcia. Okazało się, że hipokamp był bardziej aktywny, gdy dzieci rozpoznawały zapamiętane obrazy, co sugeruje, że zdolność do tworzenia wspomnień rzeczywiście istnieje w okresie niemowlęcym, mimo iż hipokamp nie jest w pełni rozwinięty.

Zrozumienie mechanizmu amnezji dziecięcej
Dotychczasowa teoria zakładała, że niemowlęta nie są w stanie tworzyć trwałych wspomnień z powodu niepełnego rozwoju hipokampu, który jest kluczowy dla procesów zapamiętywania i przypominania w późniejszym życiu. Jednak nowe badania pokazują, że chociaż hipokamp jest aktywny w tworzeniu wspomnień krótkoterminowych, to te wspomnienia mogą być utracone z powodu trudności w ich przechowywaniu lub przywoływaniu. Dr Yates oraz jego zespół wskazują, że wspomnienia mogą być przechowywane w mózgu dorosłego, ale nie mamy do nich dostępu, ponieważ połączenia umożliwiające ich przywołanie zostały z czasem utracone.
Badacze wskazują również, że ta teoria jest zgodna z wynikami eksperymentów przeprowadzonych na zwierzętach, w tym gryzoniach. W takich badaniach, myszy zapamiętujące zadania w młodym wieku, jak poruszanie się w labiryncie, zapominały o swoich wspomnieniach, ale można było aktywować ich mózg, by znów pamiętały, co miały zrobić. To sugeruje, że nasz mózg może przechowywać wspomnienia, ale dostęp do nich jest zablokowany lub wymaga specyficznych warunków.
Wpływ emocji i otoczenia na pamięć niemowląt
Naukowcy są również zainteresowani tym, jakie czynniki mogą wpływać na zdolność niemowląt do tworzenia wspomnień. Emocje, jakie towarzyszą danym zdarzeniom, oraz obecność bliskich osób, takich jak rodzice, mogą mieć istotny wpływ na to, czy dane wspomnienie zostanie przechowane w mózgu. Zrozumienie tego mechanizmu mogłoby pozwolić na lepsze zrozumienie nie tylko pamięci niemowląt, ale także tego, dlaczego niektóre wspomnienia są trwalsze niż inne.
Nowa era diagnostyki genetycznej w onkologii: przełom w dostępie do testów BRCA i HRD już od lipca
Przyszłość badań nad pamięcią niemowlęcą
Odkrycie to otwiera nowe możliwości badawcze w obszarze psychologii i neurobiologii pamięci. Naukowcy zamierzają kontynuować prace nad tym, dlaczego niektóre wspomnienia z dzieciństwa stają się niedostępne w późniejszym życiu, oraz jak można by je przywrócić. Prace te mogą mieć również znaczenie dla terapii osób z problemami pamięciowymi, które mają trudności z przywoływaniem wspomnień z młodszych lat.
Te przełomowe odkrycia stawiają w nowym świetle nasze rozumienie pamięci dziecięcej i mogą otworzyć drzwi do dalszych badań nad neurobiologią pamięci i procesami kognitywnymi. Choć nie znamy jeszcze wszystkich szczegółów dotyczących tego, jak wspomnienia są przechowywane i zapomniane, badania nad pamięcią niemowląt są krokiem ku lepszemu zrozumieniu, jak nasz mózg działa w pierwszych latach życia.
Nowoczesna terapia ablacyjna: Przełom w leczeniu przerzutów nowotworowych na WUM
Źródło: Newseria
amnezja dziecięca, pamięć niemowląt, hipokamp i pamięć, rozwój hipokampu, pamięć epizodyczna, pamięć niemowlęca, przechowywanie wspomnień, badania nad pamięcią niemowląt, aktywność hipokampu, procesy zapamiętywania u niemowląt, badania na Uniwersytecie Columbia, fMRI i pamięć, zapamiętywanie w dzieciństwie, przywoływanie wspomnień