W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją związaną z pandemią COVID-19, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przeprowadza przegląd informacji odnośnie międzynarodowych rozwiązań organizacyjnych/zaleceń w Covid-19 w zakresie organizacji systemu opieki zdrowotnej oraz strategii walki z epidemią. Prezentujemy wybrane strategie na podstawie zestawienia AOTMiT.
Autorzy raportu jako kryterium istotności przyjeli potencjalny wpływ na treść dokumentu Polskie zalecenia diagnostyczno-terapeutyczne oraz organizacyjne w zakresie opieki nad osobami zakażonymi lub narażonymi na zakażenie SARS-CoV-2 w zakresie organizacji oraz treść wykonywanych dotychczas przeglądów tematycznych w zakresie organizacji i strategii walki z epidemią.
Najważniejsze informacje dotyczą:
• aktualizacji zaleceń organizacyjnych w zakładach opieki zdrowotnej i zakładach emerytalnoopiekuńczych w czasie pandemii COVID-19 w Niemczech (RKI),
• aktualizacji zaleceń dotyczących przeprowadzania diagnostyki w kierunku zakażenia SARSCoV-2 w Niemczech (RKI), 3
• aktualizacji zasad postępowania w przypadku wystąpienia kontaktu z osobą zakażoną SARSCoV-2,
• aktualizacji zaleceń dot. szczepień przypominających wszystkich osób w wieku ≥18 r.ż. (FPS, PHE, CDC, RKI),
• raportu ECDC analizującego korzyści ze szczepienia dzieci w wieku 5- 11 lat,
• wprowadzenia ograniczeń podróży do wybranych krajów Afryki, zakazów wjazdu lub dodatkowych obowiązkowych testów i kwarantanny nawet dla osób zaszczepionych (Government of Canada, GOV UK, Taiwan CDC, Ministry of Health Singapore, Prime Minister of Australia),
• wprowadzenia restrykcji dotyczących m.in. dostępu do obiektów kulturalno-rekreacyjnych, imprez sportowych i kulturalnych, pracy zdalnej, kontaktu z osobami nieszczepionymi, zgromadzeń (Federal Public Service, Die Bundesregierung).
ZALECENIA: Robert Koch Institut
https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/Ausgaben/48_21.pdf
Mitteilung der Ständigen Impfkommission beim Robert Koch-Institut
Beschluss der STIKO zur 14. Aktualisierung der COVID-19-Impfempfehlung
Data publikacji: 2.12.2021
Podsumowanie kluczowych zaleceń
• W ramach szczepień przypominających należy podać szczepionkę mRNA. Preparat Comirnaty jest zalecany tylko dla osób < 30 r.ż.
Natomiast obie dostępne szczepionki mRNA (Comirnaty i Spikevax) są zalecane u osób w wieku ≥ 30 lat.
• Szczepienie przypominające COVID-19 powinno być przeprowadzane po upływie 6 miesięcy po ostatniej dawce szczepienia
podstawowego. W indywidualnych przypadkach można rozważyć skrócenie odstępu między szczepieniami do 5 miesięcy, jeśli istnieją
przesłanki medyczne lub są wystarczające możliwości szczepienia.
• Ze względu na wyższe ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, osoby starsze lub chorobami współistniejącymi należy oferować
szczepienia przypominające w pierwszej kolejności, aby możliwie najszybciej zapewnić im ochronę przed zakażaniem oraz zapewnić
szybkie odciążenie opieki zdrowotnej. Nawet osoby, które do tej pory nie były szczepione, powinny zostać zaszczepione w trybie pilnym.
• Kobietom w ciąży, które przyjęły pełną serię szczepień, należy zaproponować szczepienie przypominające szczepionką Comirnaty po
rozpoczęciu II trymestru, niezależnie od wieku, chociaż na razie nie ma danych dotyczących szczepień przypominających w tej grupie.
• Osoby, które zostały zakażone koronawirusem SARS-CoV-2, a następnie otrzymały dawkę szczepionki, po upływie 6 miesięcy od
poprzedniego szczepienia również powinny otrzymać dawkę przypominającą.
• Osoby, które przeszły zakażenie SARS-CoV-2 po szczepieniu COVID-19 (niezależnie od liczby dawek szczepionki) także powinny
otrzymać szczepienie przypominające 6 miesięcy po zakażeniu.
Zalecenia dotyczące szczepień przypominających
• STIKO zaleca szczepienie przypominające COVID-19 wszystkim osobom w wieku ≥ 18 lat. Celem szczepienia przypominającego jest
utrzymanie indywidualnej ochrony i ograniczenie transmisji SARS-CoV-2 w populacji. Co przyczynia się do zapobiegania poważnym
chorobom i zgonom, a tym samym do odciążenia systemu opieki zdrowotnej.
• Niezależnie od tego, która szczepionka została zastosowana do szczepienia podstawowego, do szczepienia przypominającego należy
zastosować szczepionkę mRNA:
o Stosowanie Comirnaty jest zalecane tylko dla osób < 30 r.ż
o Obie dostępne szczepionki mRNA (Comirnaty i Spikevax) są zalecane u osób w wieku ≥ 30 lat.
o Comirnaty zostało dopuszczone do obrotu w ramach szczepień przypominających w takiej samej dawce jak w szczepieniach
pierwotnych. Spikevax zostało dopuszczone w szczepieniu przypominającym osób z niedoborami odporności w połowie dawki
(50 μg).
o Jeśli jest to możliwe, w ramach szczepień przypominających należy podać tę samą szczepionkę mRNA, która była zastosowana w
ramach szczepienia pierwotnego. W przeciwnym przypadku, można również zastosować inną szczepionkę mRNA.
• Ustalając odstęp pomiędzy szczepieniami należy wziąć pod uwagę:
o Osoby bez niedoborów odporności są chronione przed ciężkim przebiegiem choroby przez co najmniej 6 miesięcy. U osób starszych
lub z niedoborami odporności obserwuje się znacznie wcześniejszy spadek działania ochronnego szczepionek.
o Ze względu na ograniczone obecnie możliwości szczepień ogólne skrócenie odstępu między szczepieniami do mniej niż 6 miesięcy
nie wydaje się obecnie wykonalne. Aby zmaksymalizować wpływ szczepień na obciążenie chorobą, osoby zagrożone ciężkim
przebiegiem powinny w pierwszej kolejności otrzymać szczepienie przypominające,
• STIKO zaleca wykonywanie szczepień przypominających COVID-19 po upływie 6 miesięcy od ostatniej dawki ze szczepienia
podstawowego. Skrócenie odstępu między szczepieniami do 5 miesięcy można rozważyć w indywidualnych przypadkach, jeśli istnieją
przesłanki medyczne lub możliwości szczepień są wystarczające.
• Ze względu na wyższe ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, osoby starsze lub chorobami współistniejącymi należy oferować
szczepienia przypominające w pierwszej kolejności, aby możliwie najszybciej zapewnić im ochronę przed zakażaniem oraz zapewnić
szybkie odciążenie opieki zdrowotnej. Nawet osoby, które do tej pory nie były szczepione, powinny zostać zaszczepione w trybie pilnym.
• Szczepienie przypominające należy w pierwszej kolejności zaproponować:
o osobom w wieku ≥ 70 lat,
o mieszkańcom i pacjentom placówek opiekuńczych dla osób starszych (bez względu na wiek),
o osobom z niedoborami odporności,
o personelowi, który ma bezpośredni kontakt z osobami wymagającymi opieki w placówkach opiekuńczych dla (i) osób starszych
lub (ii) innych osób ze zwiększonym ryzykiem ciężkiego przebiegu COVID-19,
o personelowi placówek medycznych mających bezpośredni kontakt z pacjentami,
• Osoby, które przeszły zakażenie SARS-CoV-2, a następnie otrzymały 1 dawkę szczepionki, powinny otrzymać dawkę przypominającą
po upływie 6 miesięcy po poprzednim szczepieniu.
• Osoby, które przeszły zakażenie SARS-CoV-2 po szczepieniu COVID-19 (niezależnie od liczby dawek szczepionki) powinny również
otrzymać szczepienie przypominające 6 miesięcy po zakażeniu.
• Szczepienie przypominające jest dopuszczone u osób w wieku ≥ 18 lat. Można je również rozważyć u młodzieży – w indywidualnych
przypadkach, jeśli istnieją wskazania zawodowe (np. praca w domu opieki lub szpitalu).
Szczepienia osób, u których stwierdzono zakażenie SARS-CoV-2
a) Obecnie dostępne dane kliniczne i immunologiczne potwierdzają utrzymująca się odporność przez co najmniej 6–10 miesięcy po
zakażeniu SARS-CoV-2. Osoby, u których potwierdzono zakażenie SARS-CoV-2 w badaniu PCR, powinny otrzymać 1 dawkę
szczepionki około 6 miesięcy po zakażeniu. Podanie pojedynczej dawki szczepionki jest możliwe po 4 tygodniach od ustąpienia objawów,
jeśli np. można założyć narażenie na nowo pojawiające się warianty wirusa, przeciwko którym wcześniejsze zakażenie SARS-CoV-2 nie
zapewnia długoterminowej ochrony (warianty ucieczkowe).
b) Ponieważ w przypadku zakażenia potwierdzonego w badaniu serologicznym nie można wiarygodnie określić momentu zakażenia,
pojedyncza dawka szczepionki powinna zostać podana już 4 tygodnie po rozpoznaniu laboratoryjnym.
c) W przypadku osób z niedoborami odporności, które przeszły zakażenie SARS-CoV-2, należy indywidualnie decydować, czy pojedyncza
dawka szczepionki jest wystarczająca w celu szczepienia podstawowego, czy też należy podać pełen schemat szczepień.
d) Osoby w wieku ≥ 18 lat, które otrzymały już pojedynczą dawkę szczepionki po zakażeniu SARS-CoV-2, powinny otrzymywać szczepienie
przypominające po upływie 6 miesięcy po poprzednim szczepieniu.
e) W przypadku osób, które kilkukrotnie przeszły już zakażenie SARS-CoV-2, dalsze postępowanie należy określić indywidualnie.
Prof. Zajkowska: Z trzecią dawką szczepionki przeciwko COVID-19 nie warto czekać
ZALECENIA: Federal Public Service (FPS)
Consultative Committee decides on winter strategy with immediate effect
https://www.infocoronavirus.be/en/news/occ2611/
Data publikacji: 26.11.2021
Cała populacja powinna otrzymać dodatkową dawkę szczepionki tak szybko, jak to możliwe. Należy dążyć do tego, aby obywatele otrzymali dawkę przypominającą szczepionki opartą na mRNA cztery miesiące po ostatniej dawce (Johnson & Johnson i AstraZeneca) lub sześć miesięcy po ostatniej dawce (Pfizer i Moderna). Biorąc pod uwagę niedawne zatwierdzenie przez EMA, Komitet zwrócił się do Najwyższej Rady Zdrowia i Komitetu Doradczego ds. Bioetycznych o niezwłoczne wydanie opinii w celu ewentualnego rozpoczęcia dobrowolnych szczepień dla dzieci w wieku od 5 do 11 lat.
ZALECENIA: Public Health England
COVID-19: the green book, chapter 14a
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-thegreen-book-chapter14a#history
Data aktualizacji: 30.11.2021
Aktualizacja uwzględnia więcej informacji na temat wariantów, badań klinicznych u młodszych dzieci, oferowania szczepień
przypominających osobom w wieku 18-39 lat, szczepień przypominających dla osób z ciężką immunosupresją po podaniu trzeciej dawki,
drugich dawek szczepionki dla dzieci w wieku 12-15 lat oraz potencjalnej elastyczności schematów u osób poniżej 18. roku życia w
zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej.
W przypadku osób poniżej 18. roku życia, które nie należą do grupy wysokiego ryzyka, preferowany jest odstęp 12 tygodni między
kolejnymi dawkami szczepionki. Wynika to z zaleceń JCVI opartych na pojawiających się dowodach na mniejszą częstość występowania
zapalenia mięśnia sercowego w krajach, w których stosuje się schematy 8-12 tygodniowe. Odstępy te mogą być skrócone do 8 tygodni w okresach wysokiej zachorowalności lub gdy istnieją obawy co do skuteczności szczepionki (np. nowa odmiana). Głównym wyjątkiem od
dolnej granicy ośmiu tygodni są osoby, które mają rozpocząć leczenie immunosupresyjne. U tych osób można zastosować minimalne
odstępy czasu, aby umożliwić podanie szczepionki w czasie, gdy układ odpornościowy jest w stanie lepiej zareagować.
JCVI poinformowało, że następujące grupy powinny otrzymać dawkę przypominającą szczepionki p-ko COVID-19:
• osoby mieszkające w domach opieki dla osób starszych
• wszystkie osoby dorosłe w wieku 18 lat lub starsze
• pracownicy służby zdrowia i opieki społecznej na pierwszej linii frontu
• wszystkie osoby w wieku od 16 do 49 lat z chorobami podstawowymi, które zwiększają ryzyko ciężkiego przebiegu zakażenia wirusem COVID-19
• opiekunowie osób dorosłych i osoby doświadczające bezdomności
• dorosłe osoby pozostające w kontakcie domowym z osobami z immunosupresją
Prof. Flisiak: Trzecia dawka szczepionki przeciwko COVID-19 jest dodatkowym zabezpieczeniem
ZALECENIA: European Centre for Disease Prevention and Control
Interim public health considerations for COVID-19 vaccination of children aged 5-11 years
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/interimpublic-health-considerationscovid-19-vaccination-childrenaged-5-11
Data publikacji: 1.12.2021
Raport podsumowujący rozważania na temat szczepień dzieci w wieku 5-11 lat
• Zgromadzone dane wskazują na coraz większy odsetek dzieci w wieku 5- 11 lat wśród osób zakażonych SARS-CoV-2, rośnie też
liczba hospitalizowanych dzieci. Jednak nadal przebieg choroby u dzieci jest w większości łagodny (spośród 65 800 zgłoszonych
objawowych przypadków COVID-19 u dzieci w wieku 5-11 lat, zgłoszonych z 10 państw UE/EOG w okresie dominacji wariantu
B.1.617.2 (Delta), 0,61% było hospitalizowanych, a 0,06% wymagało hospitalizacji na oddziale intensywnej terapii (ICU)/wsparcia
oddechowego)
• Względny udział dzieci w ogólnym występowaniu SARS-CoV-2 mógł wzrosnąć ze względu na czynniki obejmujące pojawienie się
wysoce zakaźnego wariantu Delta VOC i zwiększony zasięg szczepień w starszych grupach wiekowych.
• Obecność choroby podstawowej wśród dzieci w wieku 5-11 lat jest związana z około 12-krotnie wyższym prawdopodobieństwem
hospitalizacji i 19-krotnie wyższym prawdopodobieństwem przyjęcia na oddział intensywnej terapii. Jednak większość (78%)
hospitalizowanych dzieci w tym wieku nie miała zgłoszonej choroby podstawowej.
• U dzieci w wieku 5-11 lat odnotowano występowanie pediatrycznego wieloukładowego zespołu zapalnego czasowo związanego z
SARS-CoV-2/zespół wielozapalny u dzieci (PIMS-TS/MIS-C) oraz stanu po COVID-19, chociaż trudno jest określić częstość
występowania i obciążenie tymi schorzeniami. W amerykańskim raporcie Centers for Disease Control and Prevention (CDC),
zapalenie mięśnia sercowego było zgłaszane do 37 razy częściej u nieszczepionych dzieci w wieku poniżej 16 lat z rozpoznaniem
COVID-19 w porównaniu z innymi pacjentami z tej samej grupy wiekowej.
• Poza bezpośrednimi skutkami zdrowotnymi choroby COVID-19, pandemia COVID-19 wpłynęła na zdrowie fizyczne i psychiczne
oraz dobrostan dzieci w wieku 5-11 lat. Liczne czynniki, takie jak zakłócenie ważnych codziennych czynności społecznych i
edukacyjnych, spowodowały niepokój i cierpienie w tej grupie wiekowej.
• Dane z modelowania wskazują, że szczepienie dzieci w wieku 5-11 lat mogłoby ograniczyć przenoszenie SARS-CoV-2 w całej
populacji, chociaż zakres i czas trwania tej ochrony jest obecnie nieznany. Szacuje się, że wpływ na efektywną liczbę
reprodukcyjną (𝑅𝑡) w populacji jako całości byłby zmniejszony o 11% (zakres: 8-15%, w zależności od parametrów wyszczepienia
społeczeństwa 30-70%) dla przeciętnego kraju w UE/EOG. Jest to porównywalne z efektem niektórych interwencji
niefarmakologicznych. Wpływ szczepień dzieci jest słabszy w krajach o niskiej wyszczepialności dorosłych i silniejszy w krajach o
wysokiej wyszczepialności dorosłych.
W dniu 25 listopada 2021 roku Europejska Agencja Leków (EMA) wydała pozytywną opinię dotyczącą stosowania szczepionki
Comirnaty COVID-19 u dzieci w wieku 5-11 lat.
• Dzieci w wieku 5-11 lat, u których występuje ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, należy uznać za grupę priorytetową do
szczepienia przeciwko COVID-19, podobnie jak w innych grupach wiekowych. Ponieważ jednak hospitalizacja, PIMS-TS/MIS-C i
stan po zachorowaniu na COVID-19 mogą wystąpić również u dzieci bez znanych czynników ryzyka, można rozważyć
szczepienie wszystkich dzieci w wieku 5-11 lat.
• Dane dotyczące bezpieczeństwa szczepionki COVID-19 u dzieci w wieku 5-11 lat są obecnie ograniczone, a poziom naturalnej
odporności u osób nieszczepionych i czas jej trwania są obecnie nieznane i prawdopodobnie niejednorodne w całej populacji.
• Głównym priorytetem kampanii dotyczących szczepień przeciwko COVID-19, mających na celu zmniejszenie zachorowalności i
umieralności związanej z COVID-19, pozostaje zwiększenie liczby osób zaszczepionych w populacji dorosłych kwalifikujących się
do szczepienia. Przed podjęciem decyzji dotyczących szczepień dzieci przeciwko COVID-19 należy rozważyć potencjalne szkody
i korzyści, w tym bezpośredni i pośredni wpływ na zdrowie i dobrostan, a także rozpowszechnienie szczepionki i sytuację
epidemiologiczną w danym kraju. Należy również wziąć pod uwagę aspekty związane z wdrażaniem i równością zdrowotną.
ZALECENIA: European Centre for Disease Prevention and Control
Threat Assessment Brief: Implications of the further emergence and spread of the SARS CoV 2 B.1.1.529 variant of concern (Omicron) for the EU/EEA first update
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/covid-19-threat-assessment-spreadomicron-first-update
Data publikacji: 2.12.2021
Raport podsumowujący informację o wariancie Omicron, zwraca uwagę na konieczność jego obserwacji i dalszych badań. Autorzy
sugerują, że władze poszczególnych państw powinny rozważyć zastosowanie dawki przypominającej szczepienia, zaczynając od osób
starszych i najbardziej narażonych. Jednak docelowo powinna być ona zaproponowana wszystkim dorosłym, po 6 miesiącach od
zakończenia podstawowego schematu szczepień.
Wstępne dane z RPA sugerują, że Omicron VOC może być związany ze zwiększonym ryzykiem reinfekcji. Jednak brakuje danych
dotyczących ryzyka infekcji i osób zaszczepionych oraz ozdrowieńców z różnych populacji, narażonych na różne warianty wirusa podczas
trwającej pandemii.
Spośród raportowanych na świecie przypadków zakażenia nowym wariantem, objawy były lekkie lub umiarkowane, do tej pory nie
odnotowano przypadków śmiertelnych.
ZALECENIA: Centers for Disease Control and Prevention
COVID-19 Vaccine Booster Shots
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/boostershot.html
Data publikacji: 29.11.2021
Każda osoba w wieku 18 lat i starsza powinna otrzymać dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19.
Szczepionki firmy Pfizer-BioNTech lub Moderna
Kto powinien otrzymać dawkę przypominającą: Każda osoba w wieku 18 lat lub starsza.
Kiedy należy przyjąć dawkę przypominającą: Co najmniej 6 miesięcy po zakończeniu serii szczepień podstawowych.
Którą dawkę przypominającą należy otrzymać? Każdą ze szczepionek COVID-19 dopuszczonych do obrotu w Stanach Zjednoczonych.
Szczepionka firmy Johnson & Johnson’s Janssen
Kto powinien otrzymać dawkę przypominającą: Każda osoba w wieku 18 lat lub starsza.
Kiedy należy zaszczepić się: Co najmniej 2 miesiące po zakończeniu serii szczepień podstawowych.
Jaką dawkę przypominającą należy przyjąć? Każdą z dopuszczonych do obrotu w Stanach Zjednoczonych szczepionek COVID-19.
ZALECENIA: Robert Koch Institut
Hinweise zur Testung von Patienten auf Infektion mit dem neuartigen Coronavirus SARS-CoV-2
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Vorl_Testung_nCoV.html
Data aktualizacji: 30.11.2021
Aktualizacja zaleceń dotyczących przeprowadzania diagnostyki w kierunku zakażenia SARS-CoV-2.
• W związku z istotnym wzrostem liczby przeprowadzanych testów PCR w celu wykrycia SARS-CoV-2 w ostatnim czasie, w niektórych
regionach laboratoria są na granicy wykorzystania zdolności testowania. Z tego powodu konieczne jest stosowanie priorytetów
dotyczących stosowania testów PCR zgodnie z krajową strategią testowania.
• Przyczyny przeprowadzenia testu PCR powinny zostać poddane krytycznej ocenie pod kątem dostępnych możliwości testowania.
Obejmuje to również m.in. ograniczenie stosowania testów PCR w kontekście pożądanego skrócenia czasu kwarantanny osób, które
miały kontakt z chorym, oraz testowania w czasie izolacji.
• W przypadkach niepriorytetowych (zgodnie ze strategią testowania) należy zastosować wysokiej jakości szybkie testy antygenowe,
jeśli istnieją niezbędne wskazania.
Badanie osób objawowych:
• Wystąpienie objawów wskazujących na zakażenie – gorączka i kaszel są głównymi objawami, jednak zakażenie wiąże się z szerokim,
ale niespecyficznym spektrum objawów.
• Należy przeprowadzić badanie, jeśli na podstawie wywiadu lub objawów występuje podejrzenie kliniczne wskazujące na zakażenie.
• Badania należy wykonać niezależnie od zaszczepienia pacjenta.
• W oparciu o stosowne podejrzenie kliniczne, należy przeprowadzić badania różnicowe w kierunku innych zakażeń.
Badanie osób przedobjawowych lub bezobjawowych:
• Nie zaleca się testów przesiewowych wśród osób bezobjawowych. Krajowa strategia testowania określa obszary, w których wskazane
jest wykonywanie badań przesiewowych.
• Badania wśród osób bezobjawowych należy wykonać jeśli występują czynniki epidemiologiczne, tj. kontakt z osobą zakażoną.
• W kontekście szpitalnym wskazane jest badanie pacjentów w momencie przyjęcia do szpitala, w celu zminimalizowania transmisji
szpitalnych. W przypadku przyjęcia takiego postępowania należy uwzględnić aktualną sytuację epidemiologiczną oraz stosowany reżim
higieniczny.
• Badania przesiewowe wskazane mogą być również w ośrodkach opiekuńczych i ośrodkach dla osób starszych.
Testy lizakowe:
• Służą przede wszystkim do przeprowadzania badań przesiewowych wśród młodszych dzieci; wymazy są testowane metodą
poolowanego PCR.
Badanie osób zaszczepionych:
• Osoby zaszczepione znacznie częściej wykazują bezobjawowy lub skąpoobjawowy przebieg zakażenia.
• Strategie badań w szczególnie wrażliwych obszarach powinny uwzględniać przeprowadzanie badań niezależnie od zaszczepienia.
• Badanie osób zaszczepionych przeprowadza się na podstawie kryteriów opisanych w zaleceniach postępowania z osobami, które
miały kontakt z pacjentem zakażonym
Badanie ozdrowieńców:
• Zaleca się testowanie ozdrowieńców, u których występują objawy zakażenia.
Badanie ozdrowieńców przeprowadza się na podstawie kryteriów opisanych w zaleceniach postępowania z osobami, które miały kontakt z
pacjentem zakażonym.
ZALECENIA: Robert Koch Institut
Hilfestellung zur Ableitung variantenspezifischer PCRTestungen aus charakteristischen Aminosäure-Austauschen und Deletionen bei SARS-CoV-2
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/DESH/Hilfestellung_PCRTestung.html
Data publikacji: 1.12.2021
Aktualizacja informacji dot. testów PCR specyficznych dla wariantów SARS-CoV-2 w oparciu o charakterystyczne wymiany i delecje
aminokwasów.
• Uwagi dotyczące wariantu Omikron
Ponieważ obecnie (stan na 1 grudnia 2021 r.) w bazie danych nie zarejestrowano prawie żadnych sekwencji VOC Omikron
pochodzących z Niemiec, tabela została rozszerzona o międzynarodowe sekwencje dostępne w GISAID, co ma pozwolić na
porównanie charakterystycznych wymian aminokwasowych. Niższe częstotliwości wymiany aminokwasów, które są faktycznie
określane jako charakterystyczne dla wariantu Omikron, można przypisać między innymi błędom w sekwencjonowaniu i rekonstrukcji
genomu.
Projektując starter, należy zwrócić uwagę na blisko rozstawione wymiany aminokwasów (np. S:N501Y i okolice) występujące w wariancie
Omikron, co może prowadzić do dodatkowego wiązania, a tym samym trudności w wykrywaniu. Ze względu na dużą zmienność sekwencji
genu spike nie można zakładać, że aktualnie ustalone systemy oznaczeń (np. do wykrywania podstawienia N501Y w alfa) umożliwiają
wiarygodne wykrywanie mutacji w wariancie Omikron. Dlatego zaleca się sprawdzenie sekwencji startera i sondy. Informacje zawarte w tym
przeglądzie będą się poprawiać wraz z dostępnością większej liczby sekwencji wariantu Omikron.
ZALECENIA: Robert Koch Institut
KontaktpersonenNachverfolgung (KP-N) bei SARS-CoV-2-Infektionen
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Kontaktperson/Management.html
Data aktualizacji: 29.11.2021
Aktualizacja zasad postępowania w przypadku wystąpienia kontaktu z osobą zakażoną SARS-CoV-2:
Postępowanie w przypadku kontaktu z osobą, u której potwierdzono zakażenie znanym wariantem zainteresowania (VOI) lub
wariantem budzącym obawy (VOC):
Niezależnie od podstawowych zasad postępowania w sytuacji wystąpienia kontaktu z osobą zakażoną, w indywidualnych przypadkach,
o których wiadomo, że doszło do narażenia na VOI lub VOC (z wyjątkiem wariantów Alpha [B.1.1.7] lub Delta [B1.617.2] i ich podlinii),
obowiązuje 14-dniowa kwarantanna, która dotyczy również osób w pełni zaszczepionych i ozdrowieńców. Obowiązkowe jest również
badanie metodą PCR (jeśli to możliwe w 1. dniu od identyfikacji osoby z kontaktu).
ZALECENIA: Bundesministerium für Gesundheit
Gesetz zur Änderung des Infektionsschutzgesetzes und weiterer Gesetze anlässlich der Aufhebung der Feststellung der epidemischen
Lage von nationaler Tragweite
https://www.bundesgesundheitsministerium.de/ministerium/gesetze-und-verordnungen/guv20-lp/ifsg-aend.html
Data publikacji: 25.11.2021
Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przed infekcjami oraz innych ustaw przy okazji uchylenia ustalenia sytuacji epidemicznej o zasięgu
krajowym
Ustawa weszła w życie 25 listopada. Ustawa znosi obowiązujący stan epidemii. Stosowanie środków przeciwdziałania epidemii są
obowiązuje do 19 marca 2022 r. i mogą zostać jednorazowo przedłużone o trzy miesiące uchwałą niemieckiego Bundestagu.
Środki przeciwdziałania epidemii obowiązujące w całym kraju:
• W miejscu pracy obowiązuje zasada 3G: Tylko osoby zaszczepione, ozdrowieńcy lub osoby przetestowane, mogą wejść do miejsca
pracy. Dokument potwierdzający powyższe należy mieć przy sobie lub złożyć u pracodawcy. Pracodawcy muszą codziennie
monitorować i dokumentować obowiązek dostarczania stosownego potwierdzenia przynajmniej w przypadku osób testowanych.
• Przywraca się obowiązek pracy w domu, jeśli jest to możliwe
Nakłada się dodatkowe obowiązki dotyczące testowania pracowników, pracodawców i osób odwiedzających wybrane placówki, takie
jak ośrodki opiekuńcze, rehabilitacyjne czy pomocy integracyjnej. Dotyczą one również osób zaszczepionych i ozdrowieńców.
• W lokalnym i dalekobieżnym transporcie publicznym oraz w ruchu lotniczym zasada 3G dotyczy pasażerów oraz personelu kontrolnoobsługowego. Zasada nie dotyczy dzieci w wieku szkolnym i przejazdów taksówkami. Obowiązek dostarczenia odpowiednich
poświadczeń powinien być sprawdzany wyrywkowo.
Kraje związkowe mogą wprowadzać regionalne regulacje dotyczące:
• Wymagań dotyczących zachowania odległości w przestrzeni publicznej
• Ograniczeń dotyczących kontaktu
• Wymagań dotyczących noszenia masek
• Obowiązujących zasad higieny
• Regulacji 3G i 2G oraz 3GPlus (test) i 2GPlus (test) w miejscach publicznych
• Ograniczeń w uczestniczeniu w zgromadzeniach i wydarzeniach
• Wymagań stawianych szkołom, uczelniom i placówkom oświatowym
• Zasad przetwarzania danych kontaktowych w celu przerwania łańcucha infekcji
Zniesienie stanu epidemii:
• Po wygaśnięciu stanu epidemii o zasięgu krajowym kraje związkowe mogą przyjąć surowsze przepisy, o ile i tak długo, jak istnieje
ryzyko rozprzestrzeniania się zakażeń w danym landzie.
• Nie jest już możliwe wprowadzanie godzin policyjnych, prewencyjne zamykanie szkół i żłobków, restauracji oraz punktów sprzedaży
detalicznej. Nie można zakazać nabożeństw i spotkań kościelnych, ani uprawiania sportu. Nie można też wprowadzać zakazów
podróży i korzystania z punktów zakwaterowania.
• W przypadku obowiązującego prawa państwowego obowiązuje okres przejściowy: najpóźniej do 15 grudnia 2021 r. na podstawie
dotychczasowego zakresu katalogu środków ochronnych można zastosować bardziej rozbudowane środki prawa państwowego, pod
warunkiem, że odpowiednie zarządzenie lub rozporządzenie ustawowe wejdą w życie przed 25 listopada 2021 r.
Wsparcie szpitali i lekarzy:
• W okresie od 1 listopada 2021 do 19 marca 2022 szpitale otrzymają dopłatę za leczenie pacjentów zakażonych koronawirusem SARSCoV-2.
• Lekarze mogą nadal (do 25 listopada 2022 r.) pobierać zryczałtowaną stawkę w wysokości 1,50 euro za wystawienie recepty.
Inne przepisy:
• Do końca marca 2022 r. przedłużone zostaną przepisy dotyczące zwrotu dodatkowych kosztów związanych z pandemią oraz
zmniejszonych dochodów z zatwierdzonych placówek opiekuńczych i ofert wsparcia w życiu codziennym.
• Przez ograniczony czas obowiązuje uelastycznienie urlopu rodzinnego i urlopu opiekuńczego.
• Uprawnienie do zasiłku pielęgnacyjnego związanego z zakażeniem koronawirusem do 20 dni roboczych zostanie przedłużone do
końca marca 2022 r.
• W indywidualnych przypadkach służby zdrowotne mogą nadal przeprowadzać ocenę opieki bez osobistego badania osoby
ubezpieczonej w jej miejscu zamieszkania. Podejmując stosowną decyzję należy wziąć pod uwagę wolę ubezpieczonego. Zasada
obowiązuje do końca marca 2022 roku.
• Do końca marca 2022 r. beneficjenci zasiłku opiekuńczego mogą na życzenie zgłosić się na wizytę doradczą telefonicznie, cyfrowo lub
za pośrednictwem wideokonferencji.
Zasiłek chorobowy na dziecko:
W 2022 r. o zasiłek chorobowy dla dzieci można ubiegać się na okres 30 dni zamiast 10 (60 zamiast 20 dni w przypadku samotnych rodziców)
ZALECENIA: Die Bundesregierung
Beschlüssen zur CoronaPandemie
Videoschaltkonferenz der Bundeskanzlerin mit den Regierungschefinnen und Regierungschefs der Länder am 2. Dezember 2021
https://www.bundesregierung.de/resource/blob/974430/1986142/5873aa09c3896444d247b356b5df4315/2021-12-02-mpk-bund-laenderdata.pdf?download=1
Data publikacji: 2.12.2021
Decyzja dotycząca zarządzania pandemią COVID-19 podjęta podczas telekonferencji kanclerza Niemiec z szefami krajów związkowych.
1. Dotychczasowe uchwały Kanclerza Federalnego i szefów rządów krajów związkowych pozostają w mocy, o ile niniejsza uchwała nie
stanowi inaczej. Kraje związkowe dostosują odpowiednio swoje przepisy stanowe.
2. Powołuje się zespół kryzysowy, który ma na wczesnym etapie identyfikować i rozwiązywać problemy logistyczne, związane z dostawą
i dystrybucją szczepionek.
3. Rządy federalne i stanowe będą współpracować aby umożliwić wszystkim chętnym zaszczepienie się przed Bożym Narodzeniem.
4. Rząd federalny rozszerzy listę osób uprawnionych do wykonywania szczepień. W krótkim okresie odbywa się to za pośrednictwem
delegacji, pozwalających lekarzom zlecać wykonywanie szczepień farmaceutom i personelowi pielęgniarskiemu, na przykład w domach
starców. Ponadto zmienione zostaną przepisy, umożliwiając farmaceutom, stomatologom i innym osobom wykonywanie szczepień
podczas w pandemii koronawirusa.
5. Ponieważ ochrona jaką dają dostępne szczepionki przeciwko obecnie rozpowszechnionym wariantom wirusa spada po upływie piątego
miesiąca od szczepienia, konieczne będzie dostosowanie ważności statusu osoby zaszczepionej, chyba że podane zostanie
szczepienie przypominające. Na poziomie Unii Europejskiej toczy się dyskusja na temat ustalenia ważności paszportu Covidowego o
dziewięć miesięcy od drugiej dawki szczepienia. Do końca roku rządy federalne i związkowe osiągną porozumienie, biorąc pod uwagę
kampanię szczepień i dostępne szczepionki, co do tego, kiedy i w jaki sposób odpowiednie rozporządzenie powinno obowiązywać w
Republice Federalnej Niemiec.
6. Na terenie całego kraju dostęp do obiektów kulturalno-rekreacyjnych i imprez (kin, teatrów, restauracji itp.) możliwy jest wyłącznie dla
osób zaszczepionych i ozdrowieńców (2G), niezależnie od zachorowalności. Ponadto można wymagać od uczestników aktualnego
wyniku testu (2GPlus). Wyjątkiem są osoby, które nie mogą zostać zaszczepione oraz osoby, dla których nie ma ogólnych zaleceń
dotyczących szczepień. Ponadto możliwe są wyjątki dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia.
7. Zasada 2G zostanie rozszerzone na handel detaliczny na terenie całego kraju, niezależnie od zapadalności – dostęp mają tylko osoby
zaszczepione i ozdrowieńcy. Zasada nie dotyczy sklepów podstawowej potrzeby. Dostęp musi być kontrolowany przez pracowników
sklepu.
8. We wszystkich landach obowiązują ścisłe ograniczenia dotyczące kontaktu z osobami nieszczepionymi. Prywatne spotkania, w których
uczestniczą osoby niezaszczepione, które nie przeszły zakażenia, muszą zostać ograniczone do własnego gospodarstwa domowego
i maksymalnie dwóch osób z innego gospodarstwa domowego. Zalecenie nie dotyczy dzieci do 14 roku życia. Małżonków lub partnerów
w związku partnerskim uważa się za jedno gospodarstwo domowe, nawet jeśli nie mają wspólnego miejsca zamieszkania. Nie dotyczy
to prywatnych spotkań, w których biorą udział tylko osoby zaszczepione i ozdrowieńcy. Rząd federalny odpowiednio dostosuje
rozporządzenie dotyczące wyjątków dotyczących środków ochronnych w COVID-19.
9. Ustala się limit uczestników podczas imprez sportowych, kulturalnych itp. W przypadku imprez w zamkniętych salach można
wykorzystać tylko 30 do 50 procent pojemności, do maksymalnej łącznej liczby 5000 widzów. W przypadku imprez plenerowych można
wykorzystać tylko 30 do 50 procent pojemności, do maksymalnej liczby 15 000 widzów. Wszyscy uczestnicy musza nosić maski
medyczne. Podobnie jak w innych przypadkach, uczestniczyć mogą tylko osoby zaszczepione i ozdrowieńcy oraz możliwe jest
wymaganie od nich aktualnego wyniku test (2GPlus). W landach o wysokiej liczbie zakażeń imprezy zbiorowe muszą zostać odwołane,
a imprezy sportowe odbywają się bez widzów.
10. Jeśli zachorowalność przekroczy 350 nowych zakażeń na 100 000 mieszkańców w ciągu siedmiu dni, zamknięte zostaną kluby
i dyskoteki zorganizowane w pomieszczeniach zamkniętych.
11. W obszarach o zachorowalności powyżej 350 na 100 000 mieszkańców należy ograniczyć wszelkie kontakty. Z tego powodu podczas
prywatnych uroczystości i spotkań obowiązuje limit 50 osób (zaszczepionych i ozdrowieńców) w pomieszczeniach i 200 osób
(zaszczepionych i ozdrowieńców) na świeżym powietrzu.
12. W szkołach wszystkie klasy zobowiązane są nosić maski.
13. Zapewnia się ścisłą kontrolę wszystkich obowiązujących zasad. Dotyczy to w szczególności kontroli stanu szczepień, które w miarę
możliwości należy przeprowadzać za pomocą aplikacji.
14. Ustawodawca jest proszony o dodanie kolejnych regulacji do ustawy o ochronie przed infekcjami, aby kraje i regiony o wysokiej
zachorowalności nadal dysponowały odpowiednimi dodatkowymi środkami przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się epidemii
(np. czasowe zamykanie restauracji, zakaz dystrybucji lub spożywania alkoholu, ograniczenie zgromadzeń, ograniczenia
w zakwaterowanie w hotelu). Ponadto jest proszony o przedłużenie okresu przejściowego dla środków ochronnych w ustawie
o ochronie przed infekcjami, która weszła w życie do 25 listopada 2021 r.
15. Wszystkie powyższe środki stanowią ogólnokrajowe jednolite standardy minimalne. Poszczególne landy i regiony mogą zaostrzać
swoje przepisy.
16. Rząd federalny wprowadzi obowiązek szczepień dla wybranych grup pracowników, np. służby zdrowia.
17. Rządy federalny i krajów związkowych z zadowoleniem przyjmują fakt, że Bundestag chce jak najszybciej podjąć decyzję o ogólnym
obowiązku szczepień. Może ona wejść w życie, gdy tylko będzie możliwość zagwarantowania dostępu do szczepień wszystkim
chętnym osobom, tj. od lutego 2022 r. Rządy federalne i stanowe zwracają się do Rady Etyki o sporządzenie zalecenia w tej sprawie
do końca roku.
W Sylwestra i Nowy Rok obowiązywać będzie ogólnokrajowy zakaz zgromadzeń. Wprowadzony zostanie zakaz sprzedaży fajerwerków w
miejscach publicznych. W tym roku wprowadzony zostanie zakaz sprzedaży środków pirotechnicznych przed Sylwestrem oraz odradza się
odpalanie sylwestrowych fajerwerków, również ze względu na duże ryzyko urazu. Podobnie jak w poprzednim roku, przedsiębiorstwom,
których to dotyczy, zostaną przyznane odpowiednie rekompensaty.
ZALECENIA: Robert Koch Institut
Organisatorische und personelle Maßnahmen für Einrichtungen des Gesundheitswesens sowie Alten- und Pflegeeinrichtungen
während der COVID-19-Pandemie
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Getrennte_Patientenversorgung.html
Data publikacji: 3.12.2021
Aktualizacja zaleceń organizacyjnych w zakładach opieki zdrowotnej i emerytalno-opiekuńczych w czasie pandemii COVID-19:
• W zakładach opieki zdrowotnej i placówkach opieki stosuje się zasady opisane w zaleceniach postępowania z osobami, które miały
kontakt z chorym.
• W przypadku osób całkowicie zaszczepionych przeciwko COVID-19 podstawowe postępowanie zakłada zwolnienie z kwarantanny po
ekspozycji na potwierdzony przypadek SARS-CoV-2. Takie same zalecenia dotyczą ozdrowieńców, którzy przeszli zakażenie w ciągu
ostatnich 6 miesięcy i u których zakażenie zdiagnozowano za pomocą testu PCR.
Niezależnie od tego podstawowego sposobu postępowania, w indywidualnych przypadkach, o których wiadomo, że doszło do narażenia na
VOI lub VOC (z wyjątkiem wariantów Alpha [B.1.1.7] lub Delta [B1.617.2] i ich podlinii), 14-dniowa kwarantanna dotyczy również osób w pełni
zaszczepionych i ozdrowieńców. Obowiązkowe jest również badanie metodą PCR (jeśli to możliwe w 1. dniu od identyfikacji osoby z
kontaktu).
ZALECENIA: Government of Canada
Government of Canada introduces additional measures to address COVID19 Omicron variant of concern
https://www.canada.ca/en/publichealth/news/2021/11/government-of-canada-introducesadditional-measures-toaddress-covid-19-omicronvariant-of-concern.html
Data publikacji: 26.11.2021
W dniu 26 listopada 2021 r. Światowa Organizacja Zdrowia sklasyfikowała B.1.1.529 jako variant of concern o nazwie Omicron.
W oparciu o dane z bieżących działań oraz najnowsze zalecenia dotyczące zdrowia publicznego, rząd Kanady rozszerza listę krajów z
zakazem wjazdu. Obcokrajowcy, którzy przebywali w którymkolwiek z wymienionych w komunikacie krajów w ciągu ostatnich 14 dni, nie
będą mogli wjechać do Kanady.
Obywatele Kanady, stali rezydenci oraz osoby posiadające status na mocy ustawy o Indianach, bez względu na zaszczepienie lub bycie
ozdrowieńcem, którzy przebywali w którymkolwiek z 10 wskazanych krajów w ciągu ostatnich 14 dni, będą poddawani testowaniu przed
wjazdem i przyjazdem, badaniom przesiewowym oraz kwarantannie.
Im więcej zaszczepionych, tym mniej osób umiera
ZALECENIA: Federal Public Service (FPS)
Consultative Committee decides on winter strategy with immediate effect
https://www.infocoronavirus.be/en/news/occ2611/
Data publikacji: 26.11.2021
Komitet Konsultacyjny podjął szereg decyzji mających na celu spowolnienie rozprzestrzeniania się wirusa i zmniejszenie obciążenia sektora
ochrony zdrowia. Środki te zostaną poddane ponownej ocenie w dniu 15 grudnia:
1. Szczepienia dodatkowe: cała populacja powinna jak najszybciej otrzymać dodatkową dawkę szczepionki.
2.Strategia na zimę:
– Zakaz prywatnych zgromadzeń. Wyjątek: w domu, śluby i pogrzeby.
– Restauracje/ puby/ bary otwarte do godziny 23.00. Limit 6 osób/stół.
– Imprezy publiczne ograniczone. CST (paszport covidowy) + maseczka ochronna + dystans społeczny. Imprezy wewnątrz: tylko z
wyznaczonymi miejscami siedzącymi.
– Praca z domu jest obowiązkowa. Możliwy jeden dzień pracy z biura.
– Sporty halowe. W pomieszczeniach zamkniętych bez osób towarzyszących, a dzieci pod opieką rodziców.
– Kluby taneczne, dyskoteki: zamknięte.
3. Egzekwowanie przepisów
Policja i służby kontrolne zostały poproszone o podjęcie surowych działań w przypadku jakichkolwiek naruszeń tych środków.
ZALECENIA: Prime Minister of Australia
Pause to further easing of border restrictions
https://www.pm.gov.au/media/pause-further-easing-borderrestrictions
Data publikacji: 29.11.2021
Komitet Bezpieczeństwa Narodowego podjął konieczną i tymczasową (od 1 do 15 grudnia) decyzję o wstrzymaniu kolejnego etapu otwierania
się Australii dla studentów i specjalistów z innych państw. Ograniczenia dotyczą także posiadaczy wiz humanitarnych, wakacyjnych i
tymczasowych wiz rodzinnych.
Wszyscy, którzy nie są obywatelami lub stałymi mieszkańcami Australii, lub ich najbliższa rodzina, w tym rodzice obywateli, a którzy
przebywali w krajach afrykańskich, w których wykryto wariant Omicron – w ciągu ostatnich 14 dni – nie będą mogli wjechać do Australii. Kraje
te to: RPA, Namibia, Zimbabwe, Botswana, Lesotho, Eswatini, Malawi i Mozambik.
Rząd australijski, po przeprowadzeniu kompleksowej oceny ryzyka, ogłosił nowe środki bezpieczeństwa na granicach, aby chronić
Australijczyków przed wariantem Omicron.
ZALECENIA: GOV UK
Coronavirus: how to stay safe and help prevent the spread, guidance
https://www.gov.uk/guidance/covid-19-coronavirusrestrictions-what-you-can-andcannot-do#what-has-changed
Data aktualizacji: 30.11.2021
W Anglii wprowadzono tymczasowe środki ostrożności w odpowiedzi na pojawienie się nowego wariantu Omicron:
Oznacza to, że:
– RPA, Botswana, Lesotho, Eswatini, Zimbabwe, Namibia, Malawi, Mozambik, Zambia, Angola zostały dodane do czerwonej listy.
– Osoby przybywające z krajów spoza czerwonej listy, które są w pełni zaszczepione, będą musiały odizolować się w domu i wykonać test
PCR w drugim dniu po przyjeździe lub wcześniej. Mogą zakończyć izolację tylko wtedy, gdy wynik testu będzie negatywny. Jeśli wynik
testu jest pozytywny, należy odizolować się na 10 dni.
– Inne zasady obowiązują w przypadku pobytu w kraju lub na terytorium objętym czerwoną listą w ciągu 10 dni przed przyjazdem do Anglii.
Są one jednakowe bez względu na to, czy dana osoba jest zaszczepiona: należy wykonać test PCR 3 dni przed przyjazdem do Anglii,
wypełnić kartę lokalizacyjną, po przyjeździe odbyć 10 dni kwarantanny w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu (nie w domu),
wykonać 2 testy PCR podczas kwarantanny. Osoby niebędące obywatelami lub rezydentami Wielkiej Brytanii, przybywające z krajów z
czerwonej listy, nie będą wpuszczone do kraju.
– Zakrycie twarzy jest prawnym wymogiem w sklepach i środkach transportu publicznego.
– Osoby, które miały kontakt z osobą, która mogła być zarażona wariantem Omicron, będą musiały się odizolować. Dotyczy to nawet osób,
które są w pełni zaszczepione lub mają mniej niż 18 lat.
Te tymczasowe środki zostaną zweryfikowane za 3 tygodnie.
ZALECENIA: Public Health England
COVID-19: guidance for households with possible coronavirus infection
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-stay-athome-guidance/stay-at-homeguidance-for-households-withpossible-coronavirus-covid-19-infection
Data aktualizacji: 30.11.2021
Zaktualizowane wytyczne w związku z pojawieniem się wariantu Omicron.
Jeśli mieszkasz w tym samym gospodarstwie domowym co osoba chora na COVID-19 i nie jesteś w pełni zaszczepiony lub jeśli
podejrzewa się / potwierdzono u Ciebie wariantu Omicron, musisz pozostać w domu i dokonać samoizolacji.
Jeśli mieszkasz w tym samym gospodarstwie domowym, co osoba chora na COVID-19, u której nie stwierdzono ani nie podejrzewa się
wariantu Omicron i jesteś w pełni zaszczepiony lub masz mniej niż 18 lat i 6 miesięcy, nie musisz się izolować.
ZALECENIA: European Centre for Disease
Surveillance of COVID-19 in long-term care facilities in the EU/EEA
Prevention and Control Surveillance of COVID-19 in long-term care facilities in the EU/EEA
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/surveillanceCOVID-19-long-term-carefacilities-EU-EEA
Data publikacji: 29.11.2021
ECDC wspólnie z krajami UE i EOG opracowało metodologię pozwalającą na kontrolę rozprzestrzeniania się epidemii w placówkach opieki
długoterminowej. Raport przekazuje uzyskane dane i zwraca uwagę na konieczność dalszego nadzorowania i zbierania danych w tym
zakresie. Dzięki temu można określić trendy epidemiczne i właściwie na nie reagować
ZALECENIA: WHO
Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States
https://www.who.int/publications/m/item/enhancing-readinessfor-omicron-(b.1.1.529)-technical-brief-and-priorityactions-for-member-states
Data publikacji: 28.11.2021
Dokument dotyczy nowego wariantu wirusa (Omicron). Przedstawia niepewności związane ze skutecznością szczepień, szybkością
transmisji i ciężkością przebiegu choroby wywołanej nowym wariantem.
WHO zaleca krajom członkowskim przeprowadzanie sekwencjonowania próbek w celu oceny rozprzestrzeniania się nowego wariantu oraz
lepszego poznania jego charakterystyki klinicznej. Dodatkowo zachęca do przyspieszenia procesu szczepień. Wskazuje na konieczność rozważenia ograniczeń w podróżowaniu oraz stosowania się do zaleceń dotyczących dystansu społecznego, stosowania maseczek i
dezynfekcji. Ponad to kraje powinny przygotować systemy ochrony zdrowia w związku z ryzykiem ich znacznego obciążenia.
Wirusolog: brak szczepień i szalejąca pandemia kończą się powstawaniem nowych wariantów
Do celów zestawienia przeanalizowano strony internetowe organizacji rządowych i pozarządowych w czasie od 26 listopada do 2 grudnia 2021 roku:
• World Health Organization https://www.who.int,
• OECD http://www.oecd.org/,
• Komisja Europejska https://ec.europa.eu/info/index_pl,
• Centers for Disease Control and Prevention https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov,
• European Centre for Disease Prevention and Control https://www.ecdc.europa.eu,
• Public Health England https://www.gov.uk/coronavirus,
• National Health Service https://www.england.nhs.uk/coronavirus/,
• Communicable Diseases Network Australia https://www1.health.gov.au,
• Government of Canada https://www.canada.ca,
• National Institutes of Health https://www.covid19treatmentguidelines.nih.gov,
• Chinese Center for Disease Control and Prevention http://www.chinacdc.cn/en/,
• Taiwan Centers for Disease Control https://www.cdc.gov.tw/En,
• A Singapore Government Agency Website https://www.gov.sg/features/covid-19,
• Federal Public Service (FPS) Health https://www.info-coronavirus.be/en/about/,
• Robert Koch Institute https://www.rki.de,
• Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/home.htm
Źródło: www.aotm.gov.pl