Maciej Karaszewski został dyrektorem Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia. Na tym stanowisku zastąpił w dniu 16 października Michała Dzięgielewskiego, który jeszcze wczoraj reprezentował Ministerstwo Zdrowia podczas konferencji PACJENT PRZEDE WSZYSTKIM (pacjentprzedewszystkim.pl).
Maciej Karaszewski jest z wykształcenia lekarzem psychiatrią, ukończył Warszawską Akademię Medyczną. W latach 2002-2011 był pracownikiem Instytutu Psychiatrii i Neurologii, a od 2011 roku pracował w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. Od 2019 roku, jako przedstawiciel NFZ, zasiadał w Radzie Przejrzystości przy prezesie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Ukończył kursy: HTA, MBA w ochronie zdrowia.
Były już zastępca Dyrektora Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej NFZ, Maciej Karaszewski rozpoczął pracę w Departamencie Lecznictwa Ministerstwa Zdrowia 16 października 2024 r.
Departament Lecznictwa to jedna z kluczowych jednostek w resorcie. Dyrektor departamentu sprawuje merytoryczny nadzór nad NFZ oraz AOTMiT. Poza tym prowadzi m.in. sprawy związane z taryfikacją oraz finansowaniem świadczeń.
Do podstawowych zadań Departamentu Lecznictwa MZ należy m.in.:
Do podstawowych zadań Departamentu Lecznictwa należy:
1) realizacja zadań Ministra w zakresie nadzoru merytorycznego nad Narodowym Funduszem Zdrowia, wynikającego z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 i 858), z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 24 pkt 23, w szczególności:
a) badanie decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia i stwierdzanie ich nieważności w przypadku, gdy naruszają one prawo, prowadzą do niewłaściwego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej lub prowadzą do niezrównoważenia przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia,
b) badanie decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia,
c) prowadzenie rejestrów uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia, rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, podlegających badaniu przez Ministra;
2) analizowanie i opiniowanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia w sytuacjach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz analizowanie innych informacji dotyczących gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia;
3) udział w sporządzaniu corocznych prognoz przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia;
4) prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i jego zmian;
5) opiniowanie łącznego sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia;
6) prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra, w tym ich przyjmowanie i prowadzenie ewidencji oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi;
7) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw polityki społecznej, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego;
8) prowadzenie spraw związanych z interpretacją i stosowaniem unijnych przepisów o koordynacji systemów zabezpieczania społecznego, w zakresie zdrowotnych świadczeń rzeczowych oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz. Urz. UE L 88 z 4.04.2011, str. 45, z późn. zm.4));
9) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem kosztów leczenia cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych;
10) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Komisją Nadzoru Finansowego w zakresie spraw dotyczących dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych;
11) realizacja zadania polegającego na koordynacji systemu Internal Market Information (IMI) w zakresie należącym do właściwości Ministra, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;
12) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w szczególności zasad funkcjonowania podmiotów leczniczych;
13) prowadzenie spraw związanych z wymaganiami dla pomieszczeń i urządzeń podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
14) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w szczególności spraw związanych z rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz systemem resortowych kodów identyfikacyjnych dla tych podmiotów i szczegółowymi zasadami ich nadawania;
15) prowadzenie spraw związanych z uzdrowiskami i lecznictwem uzdrowiskowym;
16) prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu jakości w medycznych laboratoriach diagnostycznych;
17) prowadzenie spraw w zakresie zakwalifikowania, usunięcia, zmiany poziomu lub sposobu finansowania, lub warunków realizacji świadczeń gwarantowanych;
18) prowadzenie spraw z zakresu taryfikacji świadczeń;
19) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem projektów obwieszczeń w sprawie zaleceń postępowania diagnostyczno-leczniczego w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na podstawie dokumentów zaleceń przekazanych przez towarzystwa naukowe o zasięgu krajowym;
20) prowadzenie spraw w zakresie opieki koordynowanej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz opracowywanie we współpracy z Departamentem Opieki Koordynowanej rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie i rozwój opieki koordynowanej w obszarze onkologii i kardiologii;
21) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem jakością w ochronie zdrowia oraz z realizacją przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w szczególności w zakresie przyznawania albo odmowy przyznania przez Ministra akredytacji oraz rozpatrywania sprzeciwów;
22) realizowanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, zadań związanych z realizacją Planu dla Chorób Rzadkich, w tym dotyczących zapewnienia dostępu do informacji, diagnostyki i wsparcia dla chorych na choroby rzadkie, z wyłączeniem zadań związanych z zapewnieniem dostępu do leków, wyrobów medycznych i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanych w chorobach rzadkich;
23) prowadzenie we współpracy z Centrum e-Zdrowia spraw związanych z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych oraz Międzynarodową Klasyfikacją Procedur Medycznych;
24) koordynowanie spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, z wyłączeniem rejestrów w obszarze onkologii i kardiologii;
25) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozliczaniem umów na prowadzenie rejestrów medycznych, z wyłączeniem rejestrów w obszarze onkologii i kardiologii;
26) prowadzenie, we współpracy z Centrum e-Zdrowia, Departamentem Analiz i Strategii, Departamentem e-Zdrowia i Departamentem Opieki Koordynowanej, spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;
27) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem interpretacji realizacji obowiązku stosowania przez podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami minimalnych norm zatrudnienia personelu medycznego, ustalonych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
28) prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem przez Ministra zadań z zakresu pobierania, przechowywania oraz przeszczepiania komórek, tkanek i narządów w Rzeczypospolitej Polskiej;
29) obsługa administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej, w tym prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania członków Rady;
30) realizacja lub współudział w realizacji zadań z obszaru organizacji systemu opieki transplantacyjnej, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programu wieloletniego dotyczącego obszaru transplantologii, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;
31) prowadzenie spraw dotyczących nadawania oraz wręczania przez Ministra odznaki i legitymacji „Zasłużony dawca przeszczepu”;
32) prowadzenie spraw dotyczących organizacji i nadzoru Ministra nad publiczną służbą krwi, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programów dotyczących obszaru krwiodawstwa i krwiolecznictwa, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;
33) współpraca z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących planowania środków budżetowych w zakresie programów i podziału na poszczególne zadania w programach wieloletnich z obszaru transplantologii;
34) prowadzenie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, spraw związanych z procedurą wyłaniania realizatorów programów wieloletnich z obszaru transplantologii;
35) realizacja, zadań związanych z ewaluacją programów wieloletnich z obszaru transplantologii, niebędących programami inwestycyjnymi;
36) występowanie z wnioskami o uruchomienie środków na realizację zadań programów wieloletnich z obszaru transplantologii w zakresie umów zawieranych przez Ministra;
37) zawieranie i monitorowanie realizacji oraz rozliczanie umów na zadania wynikające z programów wieloletnich z obszaru transplantologii, z wyłączeniem umów na zadania, będące we właściwości innych komórek organizacyjnych;
38) planowanie przeznaczenia środków w ramach realizacji umów, zawartych na programy wieloletnie z obszaru transplantologii;
39) przyjmowanie i akceptacja efektów realizacji powstałych w wyniku realizacji umów, o których mowa w pkt 37;
40) realizacja w zakresie właściwości merytorycznej, reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
41) realizowanie zadań w zakresie Subfunduszu terapeutyczno-innowacyjnego dotyczącego finansowania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych:
a) osobom do ukończenia 18. roku życia, w tym związanych z diagnostyką genetyczną, zakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane z zakresów, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
b) świadczeniobiorcom poza granicami kraju;
42) wykonywanie funkcji przypisanych dysponentowi Funduszu Medycznego w zakresie subfunduszu rozwoju profilaktyki;
43) realizowanie zadań w zakresie sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:
a) Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w Warszawie,
b) Bankiem Tkanek Oka w Warszawie,
c) Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej w Warszawie,
d) Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej w Łodzi,
e) Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie,
f) Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnym do Spraw Transplantacji „Poltransplant” w Warszawie,
g) Krajowym Centrum Bankowania Tkanek i Komórek w Warszawie,
h) Narodowym Centrum Krwi w Warszawie,
i) regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa.