„TeleSERCE – Serce pod kontrolą” to kampania edukacyjno-informacyjna przygotowana przez organizacje działające na rzecz Pacjentów Kardiologicznych. Celem jest rozpowszechnienie informacji o możliwościach stosowania różnych form telemedycznych i szeroko rozumianego e-zdrowia wśród osób chorujących na schorzenia serca i naczyń. Autorzy kampanii chcą również opracować rekomendacje w zakresie wdrożeń i poszerzania dostępu do rozwiązań telemedycznych. Dodatkowym celem kampanii „TeleSERCE – Serce pod kontrolą” jest również uświadomienie społeczeństwu, wskazanie decydentom, że wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań telemedycznych może być dobrą formą opieki nad pacjentami z chorobami kardiologicznymi np. w zakresie optymalizacji farmakoterapii, podnoszenia jakość i komfortu życia pacjentów, a w przypadku urządzeń wszczepialnych wydłużania czasu życia pacjenta.
Jedną z przyczyn uruchomienia kampanii przez organizacje działające na rzecz Pacjentów Kardiologicznych jest również zaniepokojenie niską dostępnością badań diagnostycznych, a także ograniczoną możliwością dostępu świadczeń medycznych dla pacjentów kardiologicznych od czasu wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce. Wskazują, ze zdarzają się przypadki opóźnień lub braku pomocy w sytuacjach nagłego zagrożenia życia dla pacjentów kardiologicznych. Niestety pacjenci mają też obawę przed wizytą w placówce medycznej. Obawiają się, że jest to miejsce szczególnie niebezpieczne i pacjent jest szczególnie narażony na zarażenie Covid-19. Często te wizyty są odkładane na bliżej nieokreśloną przyszłość „po pandemii”. Często również placówki medyczne czy przychodnie ograniczają swoje funkcjonowanie. Organizacje pacjenckie monitorują ten stan rzeczy i dostrzega pilną potrzebę zaalarmowania opinii publicznej i wdrożenia zmian.
Kampania „TeleSERCE – Serce pod kontrolą” ma wymiar ogólnopolski. W akcję włączyły się towarzystwa naukowe, eksperci, instytucje, pacjenci. Kampania startuje 8 lutego 2021.
Celem Kampanii skierowanej do pacjentów z grup ryzyka sercowo-naczyniowego, jak i będących już pacjentami kardiologicznym jest zachęcenie i zmotywowanie do korzystania z nowoczesnych rozwiązań telemedycznych, w szczególności w trakcie pandemii koronawirusa, aby zapewnić kontrolę stanu zdrowia oraz umożliwić wczesną diagnostykę w wypadku wystąpienia niepokojących dolegliwości ze strony układu krążenia, w celu ich skutecznego leczenia.
Jesteśmy przekonani, że tylko razem, dzięki współpracy i zaangażowaniu w budowie szerokiego frontu przekazu, będziemy w stanie pozytywnie wpłynąć na postawy polskiego społeczeństwa i uchronić wielu ludzi przed narastającą pandemią chorób serca i naczyń, stanowiących dużo większe zagrożenie dla polskich obywateli niż nowy wirus. Zdajemy sobie sprawę, że statystyki zachorowań i zgonów na schorzenia sercowo-naczyniowe są nieubłagalne i kilkanaście razy wyprzedzają te dotyczące Covid-19. Z drugiej strony wiemy, że środowisko medyczne dokłada wszelkich starań, aby wizyty i leczenie w placówkach medycznych odbywały się regularnie i były bezpieczne.
Organizatorzy zapowiadają, że pierwszy etap kampanii obejmuje wszelkie działania edukacyjno-medialne, dotyczące rozpowszechniania wiedzy na temat szeroko pojętych rozwiązań telemedycznych w obszarze diagnostyki i leczenia pacjentów kardiologicznych, w tym najliczniejszej grupy pacjentów z niewydolnością serca, a także cierpiących m.in. na zaburzenia rytmu serca, w tym migotanie przedsionków, a dodatkowo na chorobę niedokrwienną serca i inne schorzenia układu sercowo-naczyniowego.
W kolejnym etapie kampanii organizatorzy chcą wyłonić grupę pacjentów z różnych części Polski i włączyć ich do trzymiesięcznego programu opieki telemedycznej. Ostatnim etapem będzie przygotowanie raportu z podjętych działań i obserwacji, które następnie zostaną przekształcone w konkretne rekomendacje.
Telemedycyna oraz zagadanienia związane z e-zdrowiem są często mylone z telekonsultacjami. Organizatorzy kampanii chcą pokazać różnice, zalety i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań. Kampania ma na celu pokazanie możliwości urządzeń zdalnych do bezinwazyjnej diagnostyki i bezpiecznego monitorowania pracy serca. W aktualnej sytuacji epidemicznej są to rozwiązania, które mogłyby zapobiec nadmiernej liczbie zgonów spowodowanych brakiem lub utrudnionym dostępem do szybkiej diagnostyki bądź leczenia. Intencją organizatorów Kampanii jest zwrócenie uwagi na kierunek rozwoju w obszarze ochrony zdrowia tj. daleko idącej informatyzacji systemu ochrony zdrowia.
Organizatorami Kampanii są:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce,
Polskie Stowarzyszenie Osób z Niewydolnością Serca oraz Fundacja e-zdrowie.
Partnerem Kampanii jest także Porozumienie Organizacji Kardiologicznych.