Potrzebne są dobre praktyki dotyczące centralizacji procesów zakupów leków refundowanych – apeluje Irena Rej, prezes Zarządu Izby Gospodarczej Farmacja Polska w piśmie do Adama Niedzielskiego, ministra zdrowia. Izba dostrzega tendencje do centralizacji obszarów ochrony zdrowia i powołuje się na wybrane przykłady pionizacji Narodowego Funduszu Zdrowia i planowanej reformy szpitali.
Według Ireny Rej działania Ministerstwa Zdrowia w zakresie centralizacji procesów zamówień niektórych kategorii leków refundowanych powinny być przejrzyste. Opracowanie zawierające jasny opis celów i zasad postępowania w tym zakresie pozwoli zapewnić ciągłość leczenia chorych oraz budować bezpieczeństwo lekowe Polski. Zapewnienie stabilności rynku i racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi to nie mniej ważne korzyści – uważa Irena Rej, prezes Zarządu Izby Gospodarczej Farmacja Polska.
Przedstawiciele Izby złożyli 28 stycznia 2021 r. pismo do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, w którym wskazali oczekiwanie na stworzenie dobrych praktyk, opisujących cele i zasady realizacji centralizacji procedur zamówień na wybrane kategorie leków refundowanych. W piśmie czytamy, że można i trzeba stworzyć jasne dla wszystkich interesariuszy rynku farmaceutycznego zasady prowadzenia polityki zakupów grupowych leków podlegających refundacji, które pozwolą uniknąć niebezpiecznego w skutkach braku dostępności poszczególnych terapii. W piśmie podkreślono również oczekiwanie na przedstawienie planów ministerstwa zdrowia dotyczących centralizacji procedur zakupu leków refundowanych i wskazanie celów, które poprzez tę inicjatywę zamierza osiągnąć resort. Dodatkowo wyszczególniono kwestie, które w opinii przedstawicieli organizacji powinny zostać ujęte w ramach dobrych praktyk dotyczących centralizacji procesów zakupów leków:
-
wprowadzenie zasady wyłonienia więcej niż jednego dostawcy („multi-winner”) w ramach postępowań dotyczących jednej substancji czynnej oraz inne działania, które pozwoliłyby redukować ryzyko ograniczenia konkurencji pomiędzy oferentami w długim okresie oraz ciągłości opieki nad pacjentami w przypadku braku możliwości wywiązania się z ciągłości dostaw ze strony jedynego zwycięzcy postępowania;
-
określenie minimalnego udziału kryteriów jakościowych (np. 40%) w ramach postępowań zakupowych wraz z opracowaniem katalogu przykładowych kryteriów jakościowych, znajdujących odzwierciedlenie w aktualnej wiedzy medycznej;
-
wskazanie ścieżki postępowania w przypadku braku podpisania umowy przez oferenta wyłonionego w toku postępowania zakupowego lub braku możliwości ciągłości realizacji dostaw po rozstrzygnięciu przetargu;
-
określenie długości obowiązywania umów, które pozwoliłoby na zachowanie odpowiedniej relacji pomiędzy przewidywalnością prowadzenia działalności biznesowej, bezpieczeństwem dostaw oraz koniecznością racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi poprzez wzmocnienie zjawisk konkurencji;
-
określenie maksymalnego terminu płatności za leki nabywane w ramach postępowań przetargowych;
-
zapewnienie ciągłości opieki nad pacjentami z wykorzystaniem jednego produktu leczniczego w przypadku wyboru innego oferenta w ramach drugiego i kolejnych postępowań przetargowych.
– Projektując zmiany należy brać pod uwagę dostępność leków dla pacjentów. Przede wszystkim należy stworzyć rozwiązania umożliwiające zapewnienie ciągłości terapii dla chorych, bowiem w przeszłości zdarzały się przerwy w dostawach niektórych kategorii produktów, również tych stosowanych u dziesiątek tysięcy osób, jak w przypadku terapii kardiologicznych. Musimy dysponować przejrzystymi zasadami gry, dlatego w wystąpieniu do pana Ministra Adama Niedzielskiego zaproponowaliśmy katalog spraw wymagających uregulowania – mówi Irena Rej.