Przedstawiciele GlaxoSmithKlineplc (GSK) ogłasili nazwę niezależnej spółki Consumer Healthcare. Zapowiedzieli również, że nowy podmiot, który powstanie w wyniku planowanego wydzielenia z GSK jednostki Consumer Healthcare w połowie 2022 roku, będzie nosić nazwę Haleon.
- Haleon stanie się nowym, światowym liderem w dziedzinie ogólnodostępnych produktów leczniczych z wyjątkowym portfolio globalnych marek, w tym Sensodyne, Voltaren, Panadol oraz Centrum.
- Wszystko jest na dobrej drodze, by podział i debiut giełdowy nowej spółki odbyły się już w połowie 2022 roku.
Obecnie Dyrektorem Generalnym GSK Consumer Healthcare Polska jest Sławomir Szymankiewicz, a Dyrektorem Generalnym na region Europy Środkowo-Wschodniej Justyna Ciepka, która w styczniu dołączyła do GSK Consumer Healthcare, obejmując kierownictwo nad CEE Business Unit.
Koncepcja nazwy Haleon (wymowa: „Hay-Lee-On”) opiera się na połączeniu słów „Hale”, które jest staroangielskim słowem oznaczającym „w dobrym zdrowiu” oraz „Leon”, które kojarzy się ze słowem „siła”. Nowe oblicze marki opracowano przy udziale pracowników i globalnych grup badawczych, składających się z przedstawicieli ochrony zdrowia i konsumentów. Nowa identyfikacja wizualna zostanie wprowadzona na ponad 100 rynkach na całym świecie, na których działa koncern.
Utworzenie Haleon jest wynikiem serii udanych inwestycji i strategicznych zmian w działalności GSK w zakresie ogólnodostępnych produktów leczniczych, jakich dokonano na przestrzeni ostatnich 8 lat (w tym integracji portfolio produktów z portfelem produktów konsumenckich firm Novartis i Pfizer). Obecnie jest to niezwykle wartościowa, wyspecjalizowana organizacja o zasięgu globalnym, generująca roczną sprzedaż na poziomie 10 miliardów funtów[1].
Jako niezależny podmiot, Haleon stanie się nowym światowym liderem w dziedzinie ogólnodostępnych produktów leczniczych oferując atrakcyjną perspektywę działania, opartą na rozumieniu ludzi i zaufaniu do nauki, która ma na celu zapewnianie im lepszego zdrowia każdego dnia.
GSK i CureVac opracują szczepionki następnej generacji przeciw COVID-19 na bazie mRNA
Brian McNamara, mianowany Chief ExecutiveOfficer Haleon, powiedział: „Zaprezentowanie światu Haleon stanowi kolejny krok w kierunku przekształcenia się w zupełnie nową, samodzielną organizację. Nazwa ta związana jest z naszym celem, jakim jest zapewnianie lepszego zdrowia każdego dnia i zdobycie statusu światowego lidera w obszarze ogólnodostępnych produktów leczniczych. Jesteśmy na dobrej drodze do wprowadzenia Haleon na rynek w połowie 2022 roku. Rozwój naszej działalności jest bardzo dynamiczny. Więcej informacji na ten temat planujemy przedstawić inwestorom i analitykom podczas spotkania Capital Markets Day, które odbędzie się pod koniec lutego.”
Emma Walmsley, Chief ExecutiveOfficer, GSK,powiedziała:„Haleon to efekt wielu lat ciężkiej pracy wielu wybitnych ludzi, których celem było stworzenie nowej firmy zajmującej się wyłącznie codziennym zdrowiem. Haleon ma ogromny potencjał do poprawy stanu zdrowia i dobrego samopoczucia ludzi na całym świecie z silnymi perspektywami wzrostu, a dzięki wejściu na giełdę uwolni znaczącą wartość dla akcjonariuszy GSK.”
Haleon dysponować będzie wyjątkowym portfolio rozpoznawalnych, globalnych marek: Sensodyne, Voltaren, Panadoli Centrum. Marki te cieszą się zaufaniem milionów pracowników ochronyzdrowia, pacjentów i wszystkich konsumentów na całym świecie, każdego dnia poprawiając zdrowie i samopoczucie – zarówno poszczególnych pacjentów, jak i całych społeczności. Popyt ze strony wartego 150 mld funtów sektora ochrony zdrowia jest wysoki, co odzwierciedla zwiększony nacisk na zdrowie i dobre samopoczucie, duże zapotrzebowanie wśród starzejącej się populacji i wschodzącej klasy średniej, jak również znaczne, niezaspokojone potrzeby konsumentów. Haleon jest zatem bardzo dobrze przygotowana do zwiększenia skali swojego działania i wpływu na ochronę zdrowia, a także do zrównoważonego rozwoju w nadchodzących latach, co oznaczać będzie rozszerzenie dotychczasowego zakresu działania.
Nowa nazwa została ogłoszona w trakcie dzisiejszej, globalnej uroczystości zorganizowanej dla wszystkich pracowników GSK Consumer Healthcare. Pracownicy z całego świata mieli okazję zapoznać się z nową nazwą i tożsamością marki, która ma na celu umożliwienie spełnienia celów i ambicji rozwojowych firmy.
Wszystkich pracowników poinformowano o nowej nazwie przed rozpoczęciem się Consumer Healthcare Capital Markets Day – wydarzenia dla inwestorów i analityków, którego GSK będzie gospodarzem. Jednym z celów Consumer Healthcare Capital Markets Day, które odbędzie się w poniedziałek 28 lutego br., jest przedstawienie szczegółów dotyczących ogólnej strategii, możliwości i działań Haleon (w tym szczegółowych informacji o finansach i ambicjach rozwojowych spółki). Dla potencjalnych inwestorów, Haleon będzie oferować atrakcyjny organiczny wzrost sprzedaży, wzrost marży operacyjnej i konsekwentne generowanie wysokich przychodów.
- Zgodnie z informacjami przedstawionymi w ramach aktualizacji dla inwestorów GSK w czerwcu 2021, wydzielenie Consumer Healthcare nastąpi za zgodą akcjonariuszy w połowie 2022 roku w drodze podziału co najmniej 80% udziałów GSK na rzecz akcjonariuszy.
- Siedziba Haleon mieścić się będzie w Weybridge (Wielka Brytania). Oczekuje się, że uzyska notowania premium na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz notowania ADR w Stanach Zjednoczonych.
- Otwarcie nowego kampusu w Weybridge zaplanowano na koniec 2024 roku. Będzie to zarazem nowa siedziba spółki oraz centrum badań i rozwoju oraz innowacji. Znajdzie się tutaj również nowoczesne Shopper Science Lab.
- W lipcu 2021 roku zarząd GSK potwierdził mianowanie Briana McNamary na prezesa nowej spółki, a w grudniu 2021 roku ogłoszono, że Sir Dave Lewis został mianowany przyszłym przewodniczącym zarządu w nowej spółce, która ma powstać w wyniku proponowanego wydzielenia Consumer Healthcare z GSK.
[1]Sprzedaż w roku obrotowym 2021: 9,6 mld GBP, w tym marki zbyte/będące przedmiotem przeglądu; 9,5 mld GBP sprzedaży ciągłej
Źródło: materiały prasowe