Dostępność do produktów leczniczych na terenach objętych powodzią nie jest utrudniona. Główny Inspektorat Farmaceutyczny potwierdza brak zgłoszeń z hurtowni farmaceutycznych i od wytwórców dotyczących przerwania lub ograniczenia działalności. Dostawy do aptek realizowane są na bieżąco, choć zdarzają się nieznaczne opóźnienia.
6 aptek na terenie województwa opolskiego (Głuchołazy, Lewin Brzeski, Nysa) i 4 apteki w woj. dolnośląskim (Kłodzko, Stronie Śląskie, Ząbkowice Śląskie) zostało zalanych lub podtopionych.
Apteki szybko wznawiają działalność, aby pacjenci mieli dostęp do potrzebnych leków. Placówki, które nie mają dostępu do energii elektrycznej lub internetu, proszone są o przekazanie zgłoszenia do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego lub Naczelnej Izby Aptekarskiej. Problemy z dostępem do łączności są na bieżąco rozwiązywane za pośrednictwem Wojewódzkich Centrów Zarządzania Kryzysowego.
Główny Inspektorat Farmaceutyczny informuje pacjentów o możliwości wystawiania przez farmaceutów recept farmaceutycznych w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia pacjentów. Gdy kontynuujemy leczenie i jesteśmy w trakcie realizacji e-recepty w aptece, która nie działa, możemy udać się do innej apteki i poprosić o wypisanie nowej recepty. Zwracamy uwagę, że realizacja recepty farmaceutycznej odbywa się ze 100% odpłatnością – bez refundacji.
Pacjenci, w ramach ubezpieczenia, mogą skorzystać z porad lekarskich w innych placówkach POZ. Infolinia NFZ 800 190 590 przekazuje na bieżąco informacje o funkcjonujących placówkach medycznych.
Leki, które miały kontakt z zanieczyszczoną wodą powodziową nie nadają się do użytku! Nie organizujmy zbiórek leków na własną rękę.
Powódź: koordynacja działań w ochronie zdrowia
Komunikat Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 20 września 2024 r. w sprawie możliwości nieodpłatnego przekazywania produktów leczniczych przez apteki ogólnodostępne lub punkty apteczne:
Bezpłatna pomoc psychologiczna dla osób poszkodowanych w powodzi
Źródło: GIF