O zdrowiu jako kapitale i obszarze inwestycji, kosztach pośrednich choroby i założeniach projektu nowelizacji ustawy refundacyjnej rozmawiali uczestnicy śniadania Komitetu Farmaceutycznego Amerykańskiej Izby Handlowej (KF AmCham), zorganizowanego podczas Forum Ochrony Zdrowia w Karpaczu. W spotkaniu, wzięli udział: Maciej Miłkowski – Wiceminister Zdrowia, prof. Gertruda Uścińska – Prezes ZUS, Radosław Sierpiński – Prezes ABM, Tomasz Latos – Przewodniczący Sejmowej Komisji Zdrowia oraz przedstawiciele firm farmaceutycznych zrzeszonych w ramach KF AmCham.
O chorobie jako zjawisku gospodarczym i potrzebie kontynuacji dialogu na temat treści nowelizacji ustawy refundacyjnej rozmawiano podczas śniadania Komitetu Farmaceutycznego Amerykańskiej Izby Handlowej w czasie Forum Ochrony Zdrowia w Karpaczu.
– Bardzo doceniamy Państwa obecność i wierzymy, że poprzez wzajemny dialog środowiska biznesowego z rządem i administracją publiczną uda nam się wypracować jak najlepsze rozwiązania dla Polski i polskiej gospodarki – powiedziała Marzena Drela, Dyrektor Operacyjny AmCham w Polsce witając uczestników spotkania.
Czy utrzymywanie obywatela w zdrowiu można mierzyć w kategoriach ekonomicznych?
– Utrzymanie obywatela w zdrowiu jest wartością, która przekłada się na wiele aspektów, w tym aspekty gospodarcze i ekonomiczne. Zdrowy obywatel pełni swoje role społeczne: jest matką, ojcem, opiekunem, ale też pracuje i stanowi dobrobyt gospodarczy kraju. Warto zatem zastanowić się w jaki sposób system zdrowia mógłby włączyć się w wypełnienie tego paradygmatu – zainicjował dyskusję Jacek Graliński, Przewodniczący KF AmCham.
Zdrowy obywateljest bogactwem dla państwa i społeczeństwa[1] – nie wymaga ponoszenia wysiłku społecznego, organizacyjnego i finansowego, umożliwia rozwój społeczno-ekonomiczny, wytwarzanie dóbr materialnych, a tym samym poprawę jakości życia. Koszt choroby jest policzalny i składają się na niego koszty bezpośrednie i pośrednie.
Państwo natomiast posiada narzędzia, które pozwalają obniżyć zarówno chorobowość i niepełnosprawności (koszty bezpośrednie), jak i zabezpieczenie społeczne: renty, zwolnienia lekarskie oraz utraty produktywności chorego i opiekunów (koszty pośrednie). Dlatego warto nieustannie inwestować w zdrowie obywateli poprzez podnoszenie efektywności systemu ochrony zdrowia i zapewnienie szerokiego dostępu do świadczeń, diagnostyki i technologii lekowych.
Prof. Gertruda Uścińska, Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych podkreśliła, że konieczne jest prowadzenie szerokiego monitoringu ewaluacji kosztów dotyczących zdrowia. – Elektroniczna platforma, na której rejestrujemy e-zwolnienia daje nam wielką bazę danych, która powinna być wykorzystywana do analizy przyczyn niezdolności do pracy (jakie są to jednostki chorobowe, czy się zmieniają, etc.) i kosztów pośrednich ponoszonych nie tylko przez państwo, ale w coraz większym stopniu przez pracodawców, chorego, jego rodzinę i bliskich – powiedziała prof. G. Uścińska.
Wiceminister Zdrowia, Maciej Miłkowski zapewnił, że Ministerstwo Zdrowia i NFZ mają pełen dostęp zarówno do danych na temat e-zwolnień, jak dokumentacji medycznej i wykorzystują je w różnych analizach. – Sprawy populacyjne bardzo nas interesują, ponieważ wiążą się z ogromnymi kosztami pośrednimi, takimi jak renty czy wcześniejsza niezdolność do pracy. W tym zakresie musimy bardzo dbać o efektywność. Chcemy, aby publiczna służba zdrowia była tak sprawa, by pacjenci nie poszukiwali dodatkowych świadczeń zdrowotnych poza nią. W bardzo dobrych systemach, pacjenci prawie zupełnie nie korzystają z prywatnej opieki medycznej. Chcemy być takim systemem – podkreślił M. Miłkowski.
– Ważna jest współpraca i przepływ informacji na temat kosztów ponoszonych na zdrowie przez Ministerstwo Zdrowia i ZUS. Prowadząc pogłębione analizy kosztowe w dziedzinie ochrony zdrowia może się okazać, że wydając więcej na refundacje czy kontraktowanie, można zaoszczędzić kilkukrotnie więcej na kosztach związanych z wypłatą zwolnień, rent, etc. Dlatego na wydatki na ochronę zdrowia powinno spojrzeć się szerzej i całościowo – powiedział poseł Tomasz Latos, Przewodniczący Sejmowej Komisji Zdrowia. Tomasz Latos zapowiedział także podjęcie działań na rzecz bardziej efektywnego wykorzystania Funduszu Medycznego.
Radosław Sierpiński, Prezes Agencji Badań Medycznych zauważył, że najważniejsze w dyskusji o kosztach pośrednich choroby są dane systemowe i sposób ich wykorzystania. – Finansowanie tego typu badań jest jednym z zadań ABM. Właśnie kończymy prace nad konkursem head to head, porównującym dwie terapie w jednym wskazaniu, który pozwoli decydentom podejmować decyzje w oparciu o prawdziwe value – based – podkreślił Radosław Sierpiński.
Planowana nowelizacja ustawy refundacyjnej – przewidywalność prawa i potrzeba dialogu ze stroną społeczną
Projekt ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków z 30.06.2021 jest kluczowym dokumentem, kształtującym dostęp do terapii z punktu widzenia wszystkich uczestników systemu ochrony zdrowia, w tym przemysłu farmaceutycznego. Szczególny niepokój firm skupionych w ramach Komitetu budzą takie zapisy jak:
- obligatoryjna odmowa objęcia refundacją leku, jeżeli wysokość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość (QALY) przekracza 6 x PKB per capita co stanowi istotne ograniczenie dostępu do droższych, innowacyjnych terapii
- obligatoryjna obniżka „ceny widocznej” o 25%
- ograniczona liczba osób reprezentujących wnioskodawcę podczas negocjacji z Komisją Ekonomiczną do maksymalnie trzech
- podwyższenie marż, które niesie konsekwencje dotyczące decyzji administracyjnych opartych o CHB
- likwidacja możliwości zawieszenia procesu refundacyjnego
- obowiązek dostarczenia przez wnioskodawcę leku do co najmniej 10. hurtowni farmaceutycznych, co jest niezmiernie trudne do zrealizowania z uwagi na bardzo restrykcyjne wymogi prawno-finansowe, które muszą spełnić podmioty współpracujące z firmami farmaceutycznymi.
W opinii członków Komitetu Farmaceutycznego AmCham, pomimo zakończenia konsultacji społecznych zdecydowanie potrzebna jest kontynuacja dialogu na temat ostatecznej treści ustawy i wypracowanie rozwiązań korzystnych dla wszystkich stron.
– Projekt ustawy poszedł już na Komitet Rady Ministrów. Nie wiem w jakim czasie będzie on procedowany. Interesuje nas, aby wiele zapisów przeszło. Rynek bardzo czeka na te zmiany. Mam nadzieję, że tak jak w przypadku procedowania innych trudnych ustaw, które na początku budziły zastrzeżenia branży, uda nam się wspólnie wypracować konsensus – powiedział Wiceminister Zdrowia Maciej Miłkowski.
– Zmiany zapisów projektu ustawy są możliwe na różnych etapach procesu legislacyjnego. Jestem zawsze otwarty na dialog, jeśli Państwo jako branża macie uwagi i komentarze proszę je zgłaszać. Nie wszystko jest możliwe do zmiany, ale deklaruje swoją otwartość – podkreślił poseł Tomasz Latos.
——————————————————————————————————————————
Komitet Farmaceutyczny Amerykańskiej Izby Handlowej (KF AmCham) zrzesza kluczowych, globalne firmy farmaceutyczne obecne w Polsce. Naszym celem jest reprezentowanie głosu i opinii naszych członków. Inicjujemy i uczestniczymy w dialogu, zwłaszcza ze środowiskami opiniotwórczymi i decyzyjnymi, który nakierowany jest na dzielenie się wiedzą w dziedzinie systemu ochrony zdrowia, farmacji i biotechnologii oraz tworzenia i utrzymywania optymalnych i przewidywalnych warunków rozwoju przemysłu farmaceutycznego w Polsce.
[1] 1. Za: „Raport. Koszty pośrednie w ocenie technologii medycznych”, HTA Consulting, Warszawa 2014.
Źródło: materiały prasowe
12 organizacji apeluje o odstąpienie od procedowania nowelizacji ustawy refundacyjnej